Μάθε πως να επικοινωνείς καλύτερα με το παιδί σου

Δημοσιεύθηκε στις | Τελευταία Ενημέρωση

Οι περισσότεροι γονείς έχουν διαβάσει πολλά άρθρα για το πώς να επικοινωνούν άμεσα με το παιδί τους. Η αλήθεια είναι ότι προκειμένου να υπάρχει αποτελεσματική επικοινωνία ανάμεσα στο παιδί μας και εμάς  είναι απαραίτητο να μιλάμε την ίδια γλώσσα.

Σύμφωνα με το Νευρογλωσσικό Προγραμματισμό (NLP) το πρώτο και βασικότερο από όλα είναι να συνειδητοποιήσουμε ποιο είναι το αγαπημένο αντιπροσωπευτικό σύστημα του παιδιού μας, δηλαδή ποιος είναι ο αγαπημένος τρόπος αφομοίωσης ερεθισμάτων από το εξωτερικό περιβάλλον. Τα βασικά αντιπροσωπευτικά συστήματα είναι τα εξής: οπτικό, ακουστικό και κιναισθητικό. Ανακαλύψτε λοιπόν σε ποια κατηγορία ανήκει το παιδί σας και επικοινωνήστε στη γλώσσα του.


Τα οπτικά παιδιά βιώνουν τα γεγονότα μέσα από εικόνες και ανάλογα με την εικόνα που δημιουργούν αισθάνονται καλά ή όχι. Τα οπτικά παιδιά είναι πολύ περιποιημένα και προσεγμένα στην εμφάνιση τους.

Έχουν ανεπτυγμένη αισθητική κα τους αρέσουν πολύ τα χρώματα και οι χρωματικοί συνδυασμοί Τα οπτικά παιδιά τα ξεχωρίζουμε γιατί όταν μιλάνε έχουν αρκετά δυνατή φωνή. Στα οπτικά παιδιά δεν αρέσει να τα πλησιάζουν πολύ προκειμένου να έχουν μια συνολική εικόνα του τι βλέπουν. Δεν τους αρέσει ιδιαίτερα η φυσική επαφή, τα χάδια και οι αγκαλιές παρά μονό όταν τα ίδια τα επιζητούν.

Τα οπτικά παιδιά μαθαίνουν χρησιμοποιώντας όλα τα είδη οπτικών βοηθημάτων όπως εικόνες, σχήματα, διαγράμματα, χάρτες, λευκώματα, άλμπουμ και κολάζ. Είναι πολύ καλά στους οραματισμούς καθώς τους αρέσει να ζωγραφίζουν εικόνες στο μυαλό τους με πολύ μεγάλη λεπτομέρεια.

Απαραίτητη προϋπόθεση λοιπόν όταν μιλάτε στα οπτικά παιδιά είναι η οπτική επαφή, δηλαδή να τα κοιτάτε στα μάτια. Οι λέξεις που χρησιμοποιούν είναι άμεσα συνδεδεμένες με την όραση όπως: εικόνα, εντύπωση, βλέπω, κοιτάω, παρατηρώ, εμφανίζομαι, φαίνομαι. Στα οπτικά παιδιά μπορείτε να κάνετε ερωτήσεις όπως «Πώς το βλέπεις αυτό?» ή «Πώς σου φαίνεται αυτό?». Επίσης έχουν ανάγκη να «βλέπουν» την αγάπη των γονιών τους μέσα από πράξεις και συμβολικά δωράκια όπως πχ να τους αφήνετε post-it στην πόρτα τους με τρυφερά μηνύματα ή ζωγραφιές και σκίτσα έξω από το δωμάτιο τους.

Μια πολύ ωραία και δημιουργική ιδέα για τα οπτικά παιδιά είναι να δημιουργήσουν το δικό τους visionboard δηλαδή τη δική τους οπτική σύνθεση ή κολάζ με διάφορες εικόνες που τους δημιουργούν ευχάριστα συναισθήματα ή το δικό τους scrapbook δηλαδή ένα τετράδιο που να περιέχει διάφορες εικόνες και σκέψεις τους.

Τα ακουστικά παιδιά σκέφτονται με ήχους και μπορούν να πραγματοποιήσουν έναν ολόκληρο διάλογο μέσα στο μυαλό τους. Τα ακουστικά παιδιά έχουν αρμονική και ρυθμική φωνή. Είναι πολύ ευαίσθητα στον τόνο της φωνής των άλλων ανθρώπων και όταν υψώνετε τη φωνή σας, το εισπράττουν σαν «κακοποίηση». Τους αρέσει πολύ ή να ακούνε μουσική ή να απολαμβάνουν την ησυχία τους. Τα ακουστικά παιδιά έχουν πολύ καλή αίσθηση του ρυθμού και έχουν την τάση να τραγουδάνε και να χτυπάνε το πόδι τους όταν ακούνε κάποιο ρυθμό. Έχουν κλίση στο τραγούδι και στα μουσικά όργανα και τους αρέσει πολύ να δημιουργούν τις δικές τους μελωδίες και μουσικές συνθέσεις.

Τα ακουστικά παιδιά μαθαίνουν επαναλαμβάνοντας τις λέξεις ακριβώς όπως τις άκουσαν και απομνημονεύουν πράγματα μέσα από βήματα και διαδικασίες καθώς και με τη σειρά που τα ακούσανε. Τα ακουστικά παιδιά έχουν ανάγκη να «ακούνε» την αγάπη από τους γονείς τους. Τους αρκεί δηλαδή πολύ απλά να ακούνε το «σε αγαπώ».

Απαραίτητη προϋπόθεση όταν μιλάτε με το «ακουστικό» παιδί σας είναι να το ακούτε πολύ προσεκτικά. Δεν είναι απαραίτητο να το κοιτάτε στα μάτια, καθώς είναι τόσο εκπαιδευμένο να ακούει που μπορεί να κάνει ταυτόχρονα και άλλα πράγματα.. Για να επιστήσετε την προσοχή σε ένα ακουστικό παιδί μπορείτε να ξεκινήσετε την φράση σας λέγοντας «Άκουσε με» και να κάνετε ερωτήσεις όπως: «Πώς το ακούς αυτό?»

Τα κιναισθητικά παιδιά βιώνουν τα γεγονότα μέσα από τα συναισθήματα και τις αισθήσεις τους. Απαραίτητη προϋπόθεση όταν μιλάτε με το κιναισθητικό παιδί σας είναι να αισθάνεται άνετα. Οι λέξεις που χρησιμοποιούν τα κιναισθητικά παιδιά είναι άμεσα συνδεδεμένες με την αφή και τις αισθήσεις όπως: νιώθω, αισθάνομαι, αίσθηση, εμπειρία. Στα κιναισθητικά παιδιά μπορείτε πείτε φράσεις όπως «Νιώθω ότι...» και να κάνετε ερωτήσεις όπως «Πως αισθάνεσαι για αυτό?»

Τα κιναισθητικά παιδιά μαθαίνουν και απομνημονεύουν κάνοντας τα πράγματα βιωματικά και εμπειρικά. Τους αρέσει να συνδυάζουν τη μάθηση με την κίνηση, δηλαδή να εμπλέκουν το σώμα τους στη διαδικασία της μάθησης μέσα από απλά βήματα ή διάφορες κινήσεις.

Τους αρέσει πολύ η αφή και έχουν ανάγκη να πιάνουν τα αντικείμενα με τα χέρια τους προκειμένου να τα κατανοήσουν ή να τα εξερευνήσουν. Τους αρέσει πολύ να ασχολούνται με σωματικές δραστηριότητες και έχουν κλίση στα σπορ και στο χορό. Τα κιναισθητικά παιδιά ενδιαφέρονται πιο πολύ για την άνεση τους παρά για την εμφάνιση τους.

Τους αρέσουν πολύ τα ρούχα που είναι άνετα και τα παιχνίδια που είναι μαλακά στην αφή. Τα κιναισθητικά παιδιά έχουν ανάγκη να «νιώθουν» την αγάπη των γονιών τους. Επίσης τους αρέσει πολύ η φυσική επαφή και τρελαίνονται για αγκαλιές και χάδια τα οποία αποζητούνε διαρκώς.

Διαβάστε περισσότερα στο www.paidimag.gr.