Διάβασμα στο σπίτι: Τί πρέπει να κάνουμε για να διαβάζουν τα παιδιά μόνα τους και καλά;

Δημοσιεύθηκε στις | Τελευταία Ενημέρωση

Τα σχολεία ξεκίνησαν και αυτό που απασχολεί τα Ελληνικά σπίτια είναι το «διάβασμα στο σπίτι». Η Οικογενειακή Σύμβουλος/Συγγραφέας Ερατώ Χατζημιχαλάκη μοιράζεται μαζί μας μερικές αλήθειες που έχουν παρεννοηθεί και είναι χρήσιμο να τις προσεγγίσουμε γιατί ...«Καλύτερος γονιός είναι ο ενημερωμένος».

Έχουμε άραγε σκεφτεί πως αυτό που ταλαιπωρεί την ελληνική κοινωνία είναι η μεγάλη έλλειψη ανάληψης ευθύνης; Έχουμε αναλογιστεί πως η υπευθυνότητα χτίζεται στα πρώτα χρόνια της ζωής του ανθρώπου και όχι αφού ενηλικιωθεί και παγιώσει συμπεριφορές που τον απομακρύνουν από την ευθύνη;  Το θέμα του διαβάσματος στο σπίτι είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την υπευθυνότητα και την ανάληψη ευθύνης.


Θα πρέπει να παραδεχτούμε πως η λέξη που περιγράφει την κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι γονείς όσον αφορά την απόδοση του παιδιού στο Σχολείο είναι «στρες» .  Δηλαδή αγωνία και φόβος μαζί.  Η αέναη αγωνία για την απόδοση στα μαθήματα, μαζί με τον φόβο για την εμπέδωση της ύλης και τα υποτιθέμενα κενά που μπορεί να υπάρξουν αν ο μαθητής δεν είναι απόλυτα επιμελής, ενισχύουν χρόνια τώρα κάποιες πεποιθήσεις που καλό θα ήταν να αμφισβητηθούν και να αλλάξουν.

Διάβασμα στο σπίτι: Τί πρέπει να κάνουμε για να διαβάζουν τα παιδιά μόνα τους και καλά;

1: Οι γονείς ταυτίζονται τόσο πολύ με το παιδί τους θεωρώντας το προέκταση του εαυτού τους ώστε όλα λέγονται  στο πρώτο πληθυντικό.  «Εμείς διαβάζουμε μόλις φάμε, γράψαμε διαγώνισμα σήμερα, έχουμε πολύ καλό δάσκαλο κλπ, κλπ».  Αν όλα αυτά κάποιος τα παρατηρήσει για να τα δει και όχι για να τα κρίνει, ενέχουν μεγάλες δόσεις ψυχοπαθολογίας.  Κάτι χρειάζεται να γίνει ώστε να ξεχωρίσει το παιδί απ’ το γονιό και το αντίθετο γιατί μόνον έτσι θα μπορέσουμε να μεγαλώσουμε υπεύθυνους ανθρώπους.

2: Οι γονείς αναλαμβάνουν την ευθύνη των υποχρεώσεων των παιδιών, ταυτιζόμενοι με αυτές σαν να είναι δικές τους και λειτουργούν συνήθως επικουρικά και συχνά επικριτικά για το παιδί, τον δάσκαλο, το σύστημα, μην αφήνοντας τελικά το παιδί να αναλάβει τις ευθύνες και να έχει τις συνέπειες των πράξεών του.  Μόνον αν απομακρυνθούν από την πεποίθηση αυτή τα πράγματα θα αλλάξουν καταλυτικά.

3: Οι γονείς θεωρούν πως η απόδοση στο Σχολείο είναι το κύριο συστατικό της αυριανής ευτυχίας του παιδιού τους. Ξεχνώντας πως η ζωή έχει άπειρες εμπειρίες και προεκτάσεις και η απόδοση στο Σχολείο είναι μόνο ένα στοιχείο της εξίσωσης, θα χρειαστεί να προσπαθήσουν πολύ για να αναθεωρήσουν. Ο περίγυρος δεν βοηθά καθόλου σ’ αυτό.

Έχοντας τις παραπάνω αλήθειες ως εγγεγραμμένες πεποιθήσεις οι περισσότεροι γονείς λειτουργούν με τρόπους που τις ενισχύουν αντί να τις αποδυναμώνουν.  Με ένα αναχρονιστικό εκπαιδευτικό σύστημα, η υποχρέωση του παιδιού για την κατ’ οίκον μελέτη είναι αναγκαία και μέχρι η  απηρχαιωμένη δομή, να επιτρέψει να εμφανιστούν και να ισχύσουν εναλλακτικές μορφές παιδείας ώστε να υπάρξει επιλογή,θα πρέπει να δούμε τι θα κάνουμε ώστε να διευκολύνουμε το παιδί να αναλάβει την ευθύνη του και όχι να φαίνεται πως είναι του γονιού ο οποίος προσπαθεί να την επιβάλλει στο παιδί.

Όσο περισσότερο αναλαμβάνουν οι γονείς  τις υποχρεώσεις του παιδιού τόσο οι υποχρεώσεις του παιδιού δεν θα αποτελούν προτεραιότητα για το ίδιο. Τα παιδιά που θεωρούν ότι η απόδοσή τους στο σχολείο  είναι πιο σπουδαία για τους γονείς τους απ’ ότι είναι για τα ίδια, δεν αναλαμβάνουν την ευθύνη τους ως προς το διάβασμα.  Οι γονείς πάλι φοβούμενοι ότι τα παιδιά τους θα αποκτήσουν «κενά», παρόλο που βλέπουν πως η μέθοδος της υπενθύμισης, της πίεσης, της επιβολής, της τιμωρίας δεν βοηθά, συνεχίζουν να τα πιέζουν.

Ας σταματήσει αυτή η αγωνία για τα κενά.  Η Σχολική ύλη επαναλαμβάνεται συχνά. Εγρήγορση χρειάζεται ο γονιός. Εγρήγορση, παρατήρηση και διάκριση ώστε να αντιληφθεί την κατάλληλη στιγμή για να επέμβει. Είναι σημαντικό να είναι παρών και έτοιμος για τη βοήθεια αλλά όχι από πάνω από το παιδί αναλαμβάνοντας τη ευθύνη του και κάποιες φορές καυγαδίζοντας κα τιμωρώντας. Οφείλει να εμπνεύσει στο παιδί του να αναλάβει την ευθύνη μόνο του.

Διάβασμα στο σπίτι: Τί πρέπει να κάνουμε για να διαβάζουν τα παιδιά μόνα τους και καλά;

Ας σταματήσει η λανθασμένη αυτή συμπεριφορά ιδιαίτερα στα παιδιά του Δημοτικού. Τι είναι σπουδαιότερο στη φαρέτρα του πολεμιστή της ζωής; Οι γνώσεις ή η αυτοεκτίμηση;  Δεν αντιλέγει κανείς πως και τα δύο είναι σημαντικά.  Αν είχε όμως κάποιος να επιλέξει, τι θα επέλεγε σε προτεραιότητα;  Αυτό χρειάζεται να αντιληφθούν οι γονείς.  Το να καταρρακώνει κανείς την αυτοεκτίμηση του παιδιού του επεμβαίνοντας, αναλαμβάνοντας, ελέγχοντας, απορρίπτοντας, και αποθαρρύνοντας ούτε γνώσεις το βοηθά να αποκτήσει ούτε αυτοεκτίμηση να αναπτύξει. Ας αναλογιστούμε λοιπόν πόσο σημαντική είναι η καλλιέργεια της αυτοεκτίμησης.

Για να το κάνει κάποιος αυτό με επιτυχία χρειάζεται να το αποφασίσει και να δράσει. Όσο πιο νωρίς τόσο πιο καλά. Εκπαιδευτικοί, γονείς και παιδιά θα πρέπει να βρουν τις ισορροπίες  όπου ο καθένας αναλαμβάνει τον ρόλο του και δεν παρεμβαίνει στο ρόλο του άλλου.

Ο γονιός είναι γονιός και έχει άλλου είδους υποχρεώσεις απέναντι στο παιδί του. Δεν είναι δάσκαλος, δεν είναι βοηθός δασκάλου. Εκπαιδευτικοί που ενισχύουν και πριμοδοτούν την ενισχυτική διδασκαλία από τον γονιό στο σπίτι θα έπρεπε να αναφέρονται ως ανεπαρκείς.  Γονείς που παρεμβάλλονται στην εκπαιδευτική διαδικασία, θα έπρεπε να βρισκόταν τρόπος να τους απαγορευτεί.  Μέχρι όμως όλα τούτα να γίνουν, όποιος αντιλαμβάνεται ας μη φοβάται να λειτουργεί με τρόπους υγιείς και βοηθητικούς για την ανάληψη ευθύνης.

Η ευθύνη του παιδιού είναι η μελέτη στο σπίτι.  Η ευθύνη του γονιού είναι να εξασφαλίσει ένα καθαρό και ήσυχο περιβάλλον για την υποχρέωση αυτή.  Η ευθύνη του εκπαιδευτικού είναι να παραδίδει την ύλη, να δίνει τις ασκήσεις, να ελέγχει την απόδοση και να αντιλαμβάνεται πώς μπορεί να συνεχίσει ώστε να έχει μια ομοιόμορφη κατά το δυνατόν ομάδα που συνεργάζεται και προχωρά.  Αν γονείς και εκπαιδευτικοί συνεργαστούν για τα παραπάνω ο καθένας από την σκοπιά του τα αποτελέσματα για τα παιδιά θα είναι εντυπωσιακά!
Οι γονείς, παρόλο ότι σήμερα είναι πιο πολυάσχολοι από ποτέ,  χρειάζεται να ενημερωθούν/εκπαιδευτούν για να μεγαλώσουν παιδιά με λιγότερα ψυχικά τραύματα και μεγαλύτερα ψυχικά εφόδια.  «Καλύτερος γονιός είναι ο ενημερωμένος»

Η Ερατώ Χατζημιχαλάκη είναι οικογενειακη σύμβουλος και δημιουργός της Αστικής Μη Κερδοσκοπικής «Ελπιδοχώρι» (www.elpidohori.gr)  που βρίσκεται στην Αργολίδα όπου λαμβάνουν χώρα δράσεις που αφορούν γονείς και παιδιά. Δέχεται ιδιωτικά σε προσωπικές και ομαδικές συνεδρίες.  Περισσότερα στο www.allazo.gr