Σχολικά: Ακριβό το «πρώτο κουδούνι» - Πόσα αυξήθηκαν τσάντες, τετράδια και στυλό

Δημοσιεύθηκε στις | Τελευταία Ενημέρωση

Όσο πλησιάζει το άνοιγμα των σχολείων τόσο πονοκεφαλιάζουν μαθητές (που δεν θέλουν να επιστρέψουν στο διάβασμα) και γονείς, καθώς πάντα ο Σεπτέμβρης επιφυλάσσει πολλά έξοδα.

Ειδικά φέτος που η ακρίβεια χτυπάει... κόκκινο, θα πρέπει να βάλουν βαθειά το χέρι στην τσέπη για τα σχολικά είδη. Τσάντες, τετράδια, στυλό, μολύβια κλπ. σημειώνουν σημαντικές αυξήσεις που φθάνουν το 20%, αν είναι ελληνικής κατασκευής και  25-30% αν είναι εισαγόμενα.


Πάντως οι πωλήσεις σχολικών σακκών είναι ανεβασμένες παρά τις αυξήσεις στις τιμές. Τα πρώτα θετικά μηνύματα από την αγορά σχολικής τσάντας καλλιεργούν προσδοκίες για τη φετινή σχολική σεζόν σε προμηθευτές και δίκτυα καταστημάτων που δραστηριοποιούνται στον εξοπλισμό μαθητή και φοιτητή.

Πιο φθηνά τα περσινά μοντέλα

Όπως σημειώνουν στο Euro2day.gr παράγοντες της αγοράς η σχολική τσάντα είναι βαρόμετρο για τον κλάδο, αφού είναι συνήθως το πρώτο πράγμα που αγοράζουν οι μαθητές, μερικές φορές και πριν ακόμη επιστρέψουν από τις διακοπές, με online παραγγελία. Ορισμένοι εκμεταλλεύονται επίσης προσφορές και μειωμένες τιμές σε περσινά μοντέλα, καθώς είναι σε εξέλιξη η περίοδος των εκπτώσεων. Έτσι εξοικονομούν χρήματα στο συνολικό καλάθι που προβλέπεται πιο ακριβό φέτος. Στα χαρτοσχολικά οι αυξήσεις εκτιμώνται κατά μ.ο. γύρω στο 20%.

Στα ίδια περίπου επίπεδα κυμαίνονται οι ανατιμήσεις στις τσάντες εγχώριων κατασκευαστών ενώ αντίθετα ορισμένες εισαγόμενες ξεπερνούν και το 25%-30%. Έτσι ενισχύεται ο ανταγωνισμός μεταξύ δημοφιλών σημάτων όπως Polo, Must, Santoro, τα σήματα της Διακάκης, της Giovas Group, της Gim κ.α. Ας σημειωθεί ότι ήδη από πέρυσι τα ελληνικά σήματα σχολικών ειδών δείχνουν να κερδίζουν έδαφος έναντι ορισμένων εισαγόμενων, δεδομένης της μετατόπισης μέρους της ζήτησης από το λιανεμπόριο σε εγχώριους προμηθευτές, όσο οι εισαγωγές από την Κίνα επηρεάζονται από την αναταραχή στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.

Οι πρώτες ενδείξεις από την κίνηση στις σχολικές τσάντες είναι ενθαρρυντικές. «Η πρώτη αίσθηση είναι θετική», όπως αναφέρει στο Euro2day.gr η Πόπη Σκαγιά, διευθύντρια Μάρκετινγκ και υπεύθυνη Εμπορικού Τμήματος της εταιρείας Skag Α.Ε., ελληνικής εταιρείας που παράγει προϊόντα γραφής και αρχειοθέτησης με εξαγωγές σε πάνω από 35 χώρες. «Έχουμε τοποθετηθεί στην αγορά και περιμένουμε το sell out», προσθέτει μιλώντας για αυξημένη ζήτηση σε κάποιες περιοχές. Αναφερόμενη στα παραγωγικά κόστη της εταιρείας της, που ελέγχει σημαντικό μερίδιο στην ελληνική αγορά, μας μεταφέρει ότι η αξία των πρώτων υλών είναι αυξημένη αισθητά.

Ειδικά στο χαρτί, ανάλογα με τον τύπο, κυμαίνεται πάνω από 30% και ξεπερνά ακόμη και το 60% και 70% σε πολλές περιπτώσεις ενώ το πλαστικό είναι ακριβότερο κατά 70% σε σχέση με πέρυσι. Πάντως η Skag έχει απορροφήσει το μεγαλύτερο μέρος του επιπλέον κόστους στα χαρτοσχολικά, όπου οι ανατιμήσεις στην αγορά κυμαίνονται στο 20%.

Οι προσφορές

Σε επίπεδο αλυσίδων, τα μεγάλα δίκτυα του λιανεμπορίου έχουν στήσει τα ράφια και τις βιτρίνες τους με τα σχολικά από τις αρχές Αυγούστου. Ενδεικτικά σημειώνεται ότι η Public τρέχει καμπάνια για το «πρώτο κουδούνι» της χρονιάς από το πρώτο δεκαήμερο του Αυγούστου, αναλαμβάνοντας να ετοιμάσει την τσάντα με τη σχολική λίστα ανάλογα με την τάξη.

Το Πλαίσιο προτείνει λύση «μιας στάσης» για σχολικά, έπιπλα γραφείου και είδη τεχνολογίας ενώ στα καταστήματα Jumbο τσάντες, χαρτοσχολικά, είδη γραφείου μέχρι μικροέπιπλα έπαιρναν σταδιακά τη θέση των καλοκαιρινών ειδών πριν τον Δεκαπενταύγουστο.

Πλέον είναι πλήρως εξοπλισμένη όλη η αγορά από βιβλιοπωλεία και αλυσίδες παιχνιδιών, όπως Max Stores και Μουστάκας, μέχρι supermarket και e-shops. Θέση παίρνουν στην αγορά και εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε συγγενείς κλάδους όπως τα αθλητικά είδη και οι λύσεις για τον εξοπλισμό γραφείου και σπιτιού για φοιτητές, όπως Κωτσόβολος, Media Markt, Praktiker, Leroy Merlin, ΙΚΕΑ κ.α.