Ποιες τροφές απαγορεύονται στην εγκυμοσύνη

Δημοσιεύθηκε στις | Τελευταία Ενημέρωση

‘Έχουμε πει πολλές φορές ότι η περίοδος της εγκυμοσύνης είναι μία πολύ ιδιαίτερη στη ζωή μιας γυναίκας. Ένα όμορφο και συνάμα απαιτητικό διάστημα που συνοδεύεται από σημαντικές αλλαγές.

Κύριο μέλημα για μια μέλλουσα μητέρα αποτελεί η σωστή ανάπτυξη του εμβρύου και φυσικά η διατροφή παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην ομαλή έκβαση μιας εγκυμοσύνης. Οι εγκυμονούσες συνήθως βομβαρδίζονται με «τόνους» συμβουλών, για το τι δεν πρέπει να τρώνε κατά τη διάρκεια της κύησης, με αποτέλεσμα να αγχώνονται. Αν προσθέσουμε και το άγχος για τα κιλά η κατάσταση μπορεί να γίνει πραγματικά δύσκολη.

Ας δούμε, λοιπόν, από τα πλέον επίσημα χείλη, αυτά των ειδικών, ποιες τελικά τροφές πρέπει να αποφεύγονται κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Σύμφωνα με τον Κλινικό Διαιτολόγο - Διατροφολόγο, Χάρη Γεωργακάκη, αυτές είναι οι τροφές που δεν πρέπει να τρώει μια έγκυος, κυρίως λόγω της περιεκτικότητάς τους σε «τοξικές» για το έμβρυο ενώσεις ή λόγω της αυξημένης πιθανότητας επιμόλυνσής τους με βλαβερά συστατικά ή πιθανές αλλοιώσεις τους.

Μαλακά τυριά, αλλαντικά και πατέ: Ορισμένα μαλακά τυριά τύπου μπρι, ή μπλε τυριά τύπου ροκφόρ, καθώς επίσης και πολλά αλλαντικά και πατέ κρεάτων που δεν έχουν υποστεί μαγειρική επεξεργασία είναι πιθανό να περιέχουν λιστέρια, ένα βακτήριο που μπορεί να προκαλέσει λιστερίωση, με σοβαρές συνέπειες για το έμβρυο. Συνεπώς αποφύγετε τα εν λόγω τρόφιμα κι επιλέξτε σκληρά τυριά που έχουν παρασκευαστεί από παστεριωμένο γάλα και προϊόντα κρέατος καλά μαγειρεμένα.

Ποιες τροφές απαγορεύονται στην εγκυμοσύνη

Μη καλοψημένο κρέας: Αποφύγετε την κατανάλωση κρέατος ή πουλερικών εάν δεν είναι πολύ καλά μαγειρεμένα, καθώς μπορεί να περιέχουν βακτήρια όπως τοξόπλασμα ή σαλμονέλα. Δώστε ιδιαίτερη προσοχή σε προϊόντα όπως τα λουκάνικα ή τα φαγητά που περιέχουν κιμά. Να τρώτε καλά μαγειρεμένο κρέας το οποίο είναι ζεστό μέχρι μέσα και δεν είναι πλέον ροζ στο εσωτερικό και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να καταναλώνεται ωμό ή μισοψημένο κρέας. Επίσης, μην αγοράζετε νωπό γεμιστό κρέας ή κοτόπουλο ή γαλοπούλα διότι οι χυμοί τους αναμιγνύονται με τη γέμιση με αποτέλεσμα να ευνοείται η ανάπτυξη βακτηρίων. Ασφαλέστερα είναι τα κατεψυγμένα γεμιστά κρέατα ή πουλερικά.

Φαγητά και γλυκά που περιέχουν ωμό αυγό: Αποφύγετε γλυκά όπως τιραμισού, μους, που δεν έχει ψηθεί καλά ή τρόφιμα όπως σπιτική μαγιονέζα ή διάφορα dressing που μπορεί να περιέχουν ημι-μαγειρεμένα ή ωμά αυγά, καθώς υπάρχει κίνδυνος μόλυνσης από σαλμονέλα. Τα αυγά πρέπει να τρώγονται καλά μαγειρεμένα, δηλαδή και το ασπράδι και ο κροκος πρέπει νηα είναι σφιχτά.

Ποιες τροφές απαγορεύονται στην εγκυμοσύνη

Ωμά ψάρια ή θαλασσινά: Τα ωμά ή καπνιστά ψάρια, όπως για παράδειγμα σούσι, καπνιστός σολομός ή τα θαλασσινά που δεν έχουν μαγειρευτεί καλά, ενδεχομένως να περιέχουν βακτήρια ή παράσιτα που μπορεί να προκαλέσουν δηλητηρίαση και συνεπώς θα πρέπει να αποφεύγονται.

Μεγάλα ψάρια: Ορισμένα ψάρια, όπως ο ξιφίας, ο τόνος, ο σολομός περιέχουν αυξημένα ποσά υδραργύρου και θα πρέπει να αποφεύγεται η υπερκατανάλωσή τους κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Σε υψηλές δόσεις, το μέταλλο αυτό είναι επιβλαβές για την ανάπτυξη του εγκεφάλου ενός μωρού και του νευρικού του συστήματος. Προτιμήστε λιπαρά ψάρια όπως η σαρδέλα, ο γαύρος, ο μπακαλιάρος.Ακόμα κι αν δεν είστε φανατική οπαδός των θαλασσινών, θα έχετε ίσως ακούσει ότι το ψάρι είναι μια σημαντική πηγή ωμέγα-3 λιπαρών οξέων, τα οποία είναι σημαντικά για την ανάπτυξη του εγκεφάλου και των ματιών του μωρού σας. Έχουν επίσης χαμηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά και υψηλή σε πρωτεΐνες, βιταμίνη D, καθώς και άλλα θρεπτικά συστατικά που είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη του μωρού και για μία υγιή εγκυμοσύνη.

Ποιες τροφές απαγορεύονται στην εγκυμοσύνη

Συκώτι και εντόσθια : Υπάρχει κίνδυνος επιμόλυνσής τους με τοξόπλασμα, το οποίο μπορεί να αποβεί μοιραίο για την εγκυμοσύνη.

Τεχνητά γλυκαντικά: Τα διαθέσιμα ερευνητικά δεδομένα σχετικά με την κατανάλωσης γλυκαντικών ουσιών κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης είναι περιορισμένα, επομένως καλό θα ήταν να αποφεύγονται.

Ποιες τροφές απαγορεύονται στην εγκυμοσύνη

Ενεργειακά ποτά: Περιέχουν συστατικά όπως η ταυρίνη, η ινοσιτόλη, η καρνιτίνη και το τζινσενγκ. Η ασφάλεια κατανάλωσης πολλών από τα εν λόγω συστατικά κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης δεν έχει διερευνηθεί επαρκώς, κι επομένως συστήνεται η αποφυγή τους.

Αλκοόλ:   Όσον αφορά το αλκοόλ, μελέτες που έγιναν σε πειραματόζωα δείχνουν ότι η πρόσληψη οινοπνεύματος κατά την εγκυμοσύνη μειώνει την ανάπτυξη των κυττάρων του εγκεφάλου του εμβρύου. Στον άνθρωπο διαπερνά τον πλακούντα και συγκεντρώνεται στο περιβάλλον ανάπτυξης του εμβρύου. Κατά συνέπεια η υπέρμετρη πρόσληψη κατά την εγκυμοσύνη μπορεί να προκαλέσει σοβαρές επιπλοκές, όπως αυτόματες αποβολές, πρόκληση αναπτυξιακών, κινητικών και νευρολογικών βλαβών στο έμβρυο. Παρά όμως τις σαφείς παρενέργειες που έχει η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ κατά την περίοδο της κύησης, δεν έχει οριστεί με ασφάλεια ένα κατώτατο όριο πρόσληψης. Για το λόγο αυτό η σύσταση που δίνεται είναι κατά το δυνατόν αποφυγή της κατανάλωσης οινοπνεύματος κατά την περίοδο της εγκυμοσύνης.

Ποιες τροφές απαγορεύονται στην εγκυμοσύνη

Καφές: Η ποσότητα καφέ που θα καταναλώσει μια έγκυος έχει να κάνει με το πόση καφεΐνη συστήνεται από τους ειδικούς ότι θα μπορούσε να προσλάβει ημερησίως. Το όριο αυτό διαμορφώνεται στα 200 – 250 mg, όταν για έναν υγιή ενήλικα είναι στα 400 mg. Ένας ζεστός στιγμιαίος καφές θα μας δώσει περίπου 110 mg καφεΐνης και ένας frappé περίπου 160, με βάση τη συνήθη δοσολογία που χρησιμοποιούμε για την παρασκευή του (3γρ ζεστού ή 4γρ κρύου). Ένας φίλτρου περίπου στα 85 – 100 mg, ένας ελληνικός (με βάση τη μέση ποσότητα κατανάλωσης που είναι 8,5 gr καφέ) θα μας δώσει 70 mg καφεΐνης, ενώ αν αυτός είναι διπλός 115 mg. Επίσης θα πρέπει να σημειωθεί ότι ίσως περισσότερη προσοχή χρειάζεται να δοθεί στις «κρυφές» πηγές καφεΐνης. Για παράδειγμα μια κούπα μαύρο τσάι μπορεί να μας δώσει μέχρι και 40 mg. Ένα αναψυκτικό τύπου cola μέχρι 40 mg. Ένα ice tea μέχρι 25 mg. Ένα μέτριο κομμάτι μαύρη σοκολάτα μέχρι 20 mg. Είναι λοιπόν σημαντικό για μια έγκυο να συνυπολογίσει τη συνολική ποσότητα καφεΐνης που θα προσλάβει καθημερινά από τα τρόφιμα και τα ροφήματα που θα καταναλώσει. Όπως προκύπτει ένα με δύο φλιτζάνια καφέ την ημέρα δεν είναι απαγορευτικά για μια έγκυο, προσμετρώντας πάντα και τις εναλλακτικές πηγές καφεΐνης στην καθημερινή της διατροφή.

Ποιες τροφές απαγορεύονται στην εγκυμοσύνη

Άπλυτα Φρούτα και Λαχανικά: Μπορεί να μην το θεωρείτε τόσο σημαντικό αλλά θα εκπλαγείτε μόλις μάθετε ότι το 78% των ανθρώπων τρώνε ή να μαγειρεύουν τα φρούτα και τα λαχανικά χωρίς πρώτα να τα πλύνουν. Εάν το κάνετε αυτό κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορεί να κολλήσετε τοξόπλασμα ή λιστέρια.

Ξηροί καρποί που προκαλούν αλλεργίες: Μερικοί ξηροί καρποί όπως τα φιστίκια, τα κάσιους, τα κάστανα, τα φουντούκια, τα πεκάν και τα καρύδια μπορούν να προκαλέσουν αλλεργίες ή δερματικά εξανθήματα στο σώμα σας. Μπορείτε να φάτε μερικά αλλά πάντα με μέτρο.

Διαβάστε επίσης:

Αυτές είναι οι 10 πιο θρεπτικές τροφές κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης

Συμπληρώματα Διατροφής στην εγκυμοσύνη: Τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για τη μητέρα & το έμβρυο

Vegetarian έγκυος: Οι 4 τροφές που πρέπει οπωσδήποτε να συμπεριλάβετε στο διαιτολόγιο σας!

Εγκυμοσύνη και φτωχή διατροφή! Τι επιπτώσεις έχει;