SEARCH

Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού: Όσα πρέπει να ξέρετε για το πώς να διαλέξει το παιδί το άθλημα που του ταιριάζει

από την Κατερίνα Πιπέρη

Εδώ και μερικά χρόνια, η πρώτη ημέρα του Οκτωβρίου έχει καθιερωθεί ως Πανελλήνια ημέρα σχολικού αθλητισμού από το υπουργείο παιδείας. Μάλιστα, όπως προτείνει το υπουργείο την ημέρα αυτή, στα περισσότερα σχολεία της χώρας δεν πραγματοποιούνται τα μαθήματα κανονικά ή τουλάχιστον όχι όλες οι διδακτικές ώρες, αλλά αναλαμβάνουν δράση οι καθηγητές φυσικής αγωγής στα δημοτικά, τα γυμνάσια και τα λύκεια, διοργανώνουν ενδοσχολικούς αγώνες σε διάφορα αθλήματα. Πρόκειται λοιπόν για μία εξαιρετικά σημαντική και φιλόδοξη προσπάθεια που έχει ως στόχο να μάθουν οι μαθητές και οι μαθήτριες την τεράστια σπουδαιότητα που έχει η γυμναστική στην ζωή μας. Μάλιστα, η σημασία του αθλητισμού δεν περιορίζεται μόνο σε λόγους υγείας και ευεξίας για ένα παιδί, αλλά και για ένα ενήλικο άνθρωπο. Ο αθλητισμός μπορεί να προσφέρει σε όλους μας και κυρίως στους μικρούς μας μαθητές μαθήματα μέγιστης σημασίας όπως η αξία της ομαδικότητας, το fair play, το focus, τον συναγωνισμό .

Όπως όλα τα θέματα που αφορούν τα παιδιά, έτσι και το θέμα του αθλητισμού είναι ένα ζήτημα που απασχολεί τους περισσότερους γονείς, οι οποίοι έχουν συχνά πολλές απορίες για το αν πρέπει να διαλέξουν μόνοι τους με ποιο άθλημα θα ασχοληθεί το παιδί τους ή αν πρέπει να πιέσουν τον μικρό μαθητή ή μαθήτρια να ασχοληθεί με τον αθλητισμό. Σίγουρα, για τέτοια θέματα που αφορούν τα παιδιά μας, την ανάπτυξη τους πνεύματος, αλλά και την σωματοδομής τους χρειαζόμαστε την γνώση κάποιου ειδικού, ο οποίος θα μας προσφέρει όλες τις απαντήσεις που χρειαζόμαστε για να πάρουμε την καλύτερη απόφαση για το παιδί μας.

Για αυτόν ακριβώς τον λόγο ζητήσαμε την βοήθεια του κ. Μιχάλη Τομαρά, καθηγητή φυσικής αγωγής, που έχει εμπνευστεί και υλοποιήσει την Πρότυπη Ακαδημία Στίβου Atfa, η οποία για πρώτη φορά στην χώρα μας αναλαμβάνει να εκγυμνάσει παιδιά από τα τρία τους χρόνια. Σύμφωνα με τον κ. Τομαρά από ποια ηλικία και μετά μπορεί ένα παιδί να ξεκινήσει την ενασχόληση του με τον αθλητισμό;

«Ένα παιδί μπορεί να ξεκινήσει την άθληση από μόλις τριών χρονών διότι είναι μία ηλικία που αρχίζει και είναι γεμάτο ενέργεια την οποία την σπαταλάει παντού. Σκεπτόμενοι λοιπόν πως αν σε αυτή την ηλικία το παιδί μας ξεκινήσει μια δραστηριότητα που οι πιο δημοφιλείς είναι ο στίβος, το κολύμπι και η ρυθμική τότε μπορεί να το βοηθήσει να αναπτυχθεί σωστά κινητικά , να μαθαίνει και από μικρό να κοινωνικοποιείται και παράλληλα να ακούει σε κανόνες».

Ένα ακόμα ερώτημα που βασανίζει τους περισσότερους γονείς, όταν τα παιδιά τους είναι ακόμα σε αρκετά μικρή ηλικία είναι το πώς θα καταφέρουν να επιλέξουν το κατάλληλο άθλημα για τα παιδιά τους, θα πρέπει να διαλέξουν μόνοι τους; «Η επιλογή του αθλήματος τα πρώτα χρόνια της ηλικίας του από ότι φαίνεται γίνεται από τους γονείς διότι το παιδί δύσκολα θα ζητήσει να ξεκινήσει κάτι συγκεκριμένο. Έτσι οι γονείς καλό θα είναι να μάθουν στην ηλικία 3-5 χρονών ποια αθλήματα είναι αυτά που θα μπορούσε να ξεκινήσει χωρίς βέβαια να απαιτούν κάποιο έξτρα όργανο όπως π.χ ρακέτα και μπάλα. Αργότερα ,περίπου στην ηλικία των 6-7 χρόνων που θα αρχίζει να παίρνει κάποια ερεθίσματα είτε από την τηλεόραση είτε από φίλους του και τον περίγυρο του σίγουρα θα το ζητήσει το ίδιο».

Τι γίνεται όμως όταν ένα παιδί δεν έχει εκφράσει επιθυμία να ασχοληθεί με κάποιο άθλημα; Σε αυτή την περίπτωση οι γονείς θα πρέπει να αναλαμβάνουν μόνοι τους δράση ή να μην προσπαθήσουν καθόλου να φέρουν σε επαφή το παιδί με διάφορα αθλήματα;

«Συνήθως τα παιδιά μιλούν από μόνα τους μέσα από την καθημερινότητά τους αν θέλουν να ξεκινήσουν ένα άθλημα. Θα αρχίσει να τρέχει, να πηδάει σκαλιά ή κάποια αντικείμενα σαν εμπόδια, να σκαρφαλώνει ασταμάτητα και να κολυμπάει. Όλα τα παραπάνω μας δίνουν την εικόνα πως το παιδί μας θέλει να ασκηθεί και να εκτονώσει την ενέργειά του με κάποιο τρόπο».

Αυτό φυσικά δεν σημαίνει πως αν δεν τα δείξει αυτά τα στοιχεία δεν θα ασχοληθεί και ποτέ με τον αθλητισμό αλλά ίσως ακόμη να μην έτοιμο να εκδηλώσει τέτοια ενέργεια και επιθυμία. Το παιδί λοιπόν αν θέλουμε από μόνοι μας να το εντάξουμε σε ένα άθλημα, καλό είναι να το κάνουμε, αλλά σε περίπτωση που δούμε πως δεν θέλει και αντιδράει δεν το πιέζουμε, ούτε το κάνουμε να αισθανθεί άσχημα επειδή δεν θέλει να συνεχίσει, αυτό είναι μεγάλο λάθος.

Επίσης, ευτυχώς για όλους μας, μεγάλους και μικρούς, υπάρχουν άπειρα αθλήματα, με τα οποία μπορεί να ασχοληθεί κανείς, ανάλογα με τις προτιμήσεις, τις ανάγκες, αλλά και τους στόχους του. Παρόλο που οι μεγάλοι μπορούμε να ασχοληθούμε με διάφορα αθλήματα, μέχρι να βρούμε εκείνο που μας ταιριάζει, με τα παιδιά θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί, ώστε να επιλέξουμε το κατάλληλο άθλημα, το οποίο θα βοηθήσει στην ανάπτυξη την σωματοδομής του. Ποια είναι η άποψη του κ. Τομαρά;

«Τα πιο κατάλληλα αθλήματα για τις ηλικίες 3-5 ετών είναι ο στίβος ,το κολύμπι και η ρυθμική. Τα αθλήματα αυτά βοηθούν τα παιδιά πάρα πολύ στην σωστή ολόπλευρη σωματική τους ανάπτυξη και ενδυνάμωση. Όταν αυτά τα παιδιά λοιπόν ξεκινήσουν να γυμνάζουν το σώμα τους ολόπλευρα και έχουν μάθει βασικές κινητικές δεξιότητες μπορούν στην ηλικία των 6 ετών  να ξεκινήσουν και άλλα αθλήματα εκτός των παραπάνω που χρειάζεται και έξτρα όργανο (την μπάλα και την ρακέτα)όπως μπάσκετ, ποδόσφαιρο, τένις και πολλά άλλα. Σαφώς μέσα σε αυτά τα αθλήματα που θα ξεκινήσουν τα παιδιά μετά τα έξι τους χρόνια είναι  οι πολεμικές τέχνες».

Τέλος, τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί πως όλο και περισσότερα παιδιά εμφανίζουν δυσκολίες στην μάθηση ή διάσπαση προσοχής. Μπορεί λοιπόν ο αθλητισμός να είναι το σημείο κλειδί για τα παιδιά που αντιμετωπίζουν τέτοιου είδος δυσκολίες; «Τα παιδιά τα οποία ασχολούνται με τον αθλητισμό συνήθως μαθαίνουν μέσα από αυτόν να συγκεντρώνονται και να έχουν στόχο. Αυτό λοιπόν γίνεται βίωμα και έτσι όταν αρχίζουν και στα μαθήματα να θέτουν στόχους τότε μπορούν να τους πετύχουν διότι έχουν ήδη μάθει τον τρόπο να συγκεντρώνονται και να καταφέρνουν τους στόχους τους .

Τα αθλήματα βοηθούν τα παιδιά με διάσπαση προσοχής και υπερκινητικότητα. Aρχίζει και μειώνεται η διάσπαση τους διότι μαθαίνουν να συγκεντρώνονται σε κάτι που τους αρέσει και αυτό είναι το άθλημα τους καθώς επίσης η υπερκινητικότητα τους εκτονώνεται εκεί που πρέπει.
Μαθαίνοντας λοιπόν από κάτι που μας αρέσει να συγκεντρωνόμαστε τότε βάζουμε τον εαυτό μας να συγκεντρωθεί και σε κάτι που μπορεί να μην μας ευχαριστεί όπως είναι τα μαθήματα και αυτό γιατί έχουμε μάθει τον τρόπο».

 

Ευχαριστούμε πολύ τον κ. Μιχάλη Τομαρά  καθηγητή φυσικής αγωγής της Πρότυπης Ακαδημίας Στίβου Atfa για την πολύτιμη βοήθεια του!

Διαβάστε εδώ για το ρόλο του αθλητισμού στη ζωή ενός παιδιού