SEARCH

Ζέστη: Πώς να ενυδατώσετε σωστά τον παιδικό οργανισμό;

Από τον *Χάρη Γεωργακάκη

Η διατροφή του παιδιού μας είναι κάτι που μας απασχολεί καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Μπαίνοντας όμως στους πιο ζεστούς μήνες, πέρα από τις κλασσικές συμβουλές για μια ισορροπημένη διατροφή, η ιδιαιτερότητα αυτής της περιόδου επιβάλλει και μια ανάλογη διατροφική φροντίδα. Καθώς λοιπόν οι καλοκαιρινοί μήνες χαρακτηρίζονται από τις υψηλές θερμοκρασίες και την αυξημένη έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία, κύριος θερμορυθμιστικός μηχανισμός του παιδιού στις υψηλές θερμοκρασίες είναι ο ιδρώτας.. Η αυξημένη όμως εφίδρωση που παρατηρείται το καλοκαίρι έχει ως αποτέλεσμα εκτός της απώλειας νερού και την απώλεια ορισμένων βασικών συστατικών του σώματός μας, με κυριότερα από αυτά το κάλιο, το νάτριο και το χλώριο, τα οποία θα πρέπει να αναπληρωθούν.  Η καλή ενυδάτωση λοιπόν είναι απαραίτητη και αποτελεί βασικό παράγοντα για την εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού.

Στην περίπτωση των παιδιών είναι κάτι που περνά σε μεγάλο βαθμό από το χέρι των γονέων, αφού εκείνοι αποφασίζουν τι ροφήματα θα προσφέρουν στο παιδί τους, αλλά και πόσο συχνά θα του υπενθυμίζουν να πίνει νερό, δεδομένου ότι εκείνο μπορεί να «ξεχαστεί» για αρκετή ώρα και να ζητήσει τελικά κάποιο ρόφημα όταν πλέον αισθανθεί έντονο αίσθημα δίψας. Είναι σημαντικό να θυμάστε πως όταν εμφανίζεται το αίσθημα δίψας, έχει ήδη χαθεί περίπου το 2% του βάρους σε νερό, ενώ ακόμη και απώλεια της τάξης του 1% μπορεί να προκαλέσει αδυναμία συγκέντρωσης και απόδοσης. Επιπλέον, η χαμηλή πρόσληψη νερού και υγρών μπορεί να συμβάλλει στην εμφάνιση ή επιδείνωση δυσκοιλιότητας, ενός προβλήματος που ταλαιπωρεί πολλά παιδιά. Πόσο νερό πρέπει όμως να πίνει ένα παιδί, ανάλογα με την ηλικία του;

Σε γενικές γραμμές, οι ανάγκες του οργανισμού σε υγρά διαφοροποιούνται ανάλογα με τις περιβαλλοντικές συνθήκες, το μέγεθος του σώματος και τα επίπεδα φυσικής δραστηριότητας, αλλά ενδεικτικά ξεκινούν από 5 ποτήρια ανά ημέρα για παιδιά ηλικίας 1-3 ετών και φτάνουν μέχρι τα 10-12 ποτήρια στην ηλικία των 14-18 ετών. Ακόμη, είναι χρήσιμο να γνωρίζει κανείς πως ελέγχοντας το χρώμα των ούρων μπορεί εύκολα να αξιολογήσει τα επίπεδα υδάτωσης. Ειδικότερα, όσο πιο σκουρόχρωμα είναι τα ούρα, τόσο μεγαλύτερη και η πιθανότητα ανεπαρκούς ενυδάτωσης. Τέλος, στόχος θα πρέπει να είναι οι ανάγκες σε υγρά να καλύπτονται από υγιεινά ροφήματα, με το νερό να αποτελεί την πρώτη επιλογή, καθώς επίσης και φρέσκους χυμούς φρούτων και λαχανικών, φυσικά αφεψήματα χωρίς ζάχαρη, αλλά και τροφές πλούσιες σε νερό, όπως τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, το γάλα και το γιαούρτι.

 

*Χάρης Γεωργακάκης
Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, MSc
Αντιπρόεδρος Ελληνικού Ιδρύματος Καρδιαγγειακής Υγείας και Διατροφής
Διευθυντής διατροφικού portal και επιστημονικής ομάδας "Νέα Διατροφής" (www.neadiatrofis.gr)
Διαιτολόγος - Διατροφολόγος ραδιοφωνικού σταθμού EASY 97,2 (του Ομίλου ΑΝΤ1) 
1ο γραφείο :Ριζάρη 26, 11635, Χίλτον
2ο γραφείο : Μυκόνου 8, Βούλα
τηλ. 2107255644

 

tags:


tags: