SEARCH

Γιατί ο Γιώργος Ευγενειάδης είναι ένας δάσκαλος-υπόδειγμα για όλους μας;

 

Από την Στέλλα Παπαδάκη

Να ξεκινήσουμε με την συγκινητική διαπίστωση ότι ο Γιώργος Ευγενειάδης, είναι ένας πολύ ιδιαίτερος καθηγητής. Γιατί;  Γιατί σε μία χώρα που έχει ακόμη πολύ δρόμο να διανύσει στον τομέα της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης εκείνος με αγάπηαφοσίωση και αισιοδοξία, διδάσκει τους ξεχωριστούς μαθητές του, πέρα από τη μαγειρική και την αρτοζαχαροπλαστική, αξίες και αρχές.

Γιατί με καρμικό τρόπο κατάφερε να συνδυάσει αριστοτεχνικά τις σπουδές του στην Τεχνολογία Τροφίμων με το πάθος του για την εκπαίδευση, και πιο συγκεκριμένα  με την Ειδική Αγωγή. Έτσι βρήκε έναν υπέροχο τρόπο να συνδυάσει τις δύο αυτές «αγάπες» του και τα τελευταία χρόνια εργάζεται στην δευτεροβάθμια ειδική εκπαίδευση. Διδάσκει στο τμήμα Μαγειρικής και Αρτοζαχαροπλαστικής του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. (Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης) Νέου Ηρακλείου Αττικής, εφήβους και ενήλικες, ηλικίας 14-22 ετών, με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Ο Γιώργος πιστεύει ότι «η Διαφορετικότητα είναι εκείνη που μας κάνει ξεχωριστούς» και προσπαθεί να καλλιεργήσει συναισθήματα αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησης στους μαθητές του, παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν. Ο στόχος του είναι ένας, αλλά ταυτόχρονα πολύ σημαντικός. Ο μαθητής, να μάθει να μαγειρεύει. ώστε να έχει περισσότερες ευκαιρίες εργασίας στο μέλλον. Και η δική του επιβράβευση; Μία αγκαλιά από έναν μαθητή, που καταφέρνει να κάνει κάτι μόνος του. Αυτή είναι η μεγαλύτερη ανταμοιβή του!

Η δημιουργικότητα του όμως, δεν σταματά, στη μαγειρική και στη ζαχαροπλαστική, αφού έχει ένα δικό του blog, το evgegeorge.weebly.com, στο οποίο δείχνει στον κόσμο όσα οι μαθητές του δημιουργούν και δική του δουλειά.

Με αφορμή τη συμμετοχή του σχολείου του, με υπεύθυνο τον ίδιο, στο πρόγραμμα «Εικονική Μαθητική Επιχείρηση», μας μίλησε για το έργο του στο σχολείο, τους μαθητές του, την Ειδική Εκπαίδευση στην Ελλάδα και τα μελλοντικά του σχέδια.

Φωτογράφος: Καλλιόπη Ζουρνατζίδου

All4mama: Πώς αποφασίσατε, μετά τις σπουδές σας στην Τεχνολογία Τροφίμων, να ασχοληθείτε με τον τομέα της εκπαίδευσης και με την Ειδική Εκπαίδευση;

Γιώργος Ευγενειάδης: Η απόφαση μου να ασχοληθώ με την εκπαίδευση, ήρθε μέσα από την έντονη εσωτερική ανάγκη. Πάντα θεωρούσα πολύ ιδιαίτερο το επάγγελμα του εκπαιδευτικού ως έναν άνθρωπο σταθμό στη ζωή ενός μαθητή, ο οποίος έχει την δυνατότητα να αλλάξει και να επηρεάσει τη εξέλιξη και πορεία της ζωής ενός ανθρώπου. Στην αναζήτηση μου αυτή, ανακάλυψα τη Δημόσια Ειδική Εκπαίδευση, άγνωστη μέχρι τότε στους περισσότερους. Ερχόμενος σε επαφή με τους μαθητές, ένιωσα μια ιδιαίτερη επικοινωνία και μία έντονη πρόκληση να ασχοληθώ ενεργά με αυτό το κομμάτι.

All4mama: Ποιος είναι ο στόχος σας για τους μαθητές;

Γ. Ε.: Στους μαθητές μου μαθαίνω να αντιμετωπίζουν τη διαφορετικότητα τους, ως ένα προτέρημα. Να χαμογελούν, όπως κάνουν μοναδικά κάθε μέρα, και να προχωράνε στη ζωή τους, αντιμετωπίζοντας κάθε δυσκολία που έρχεται στο δρόμο τους. Στόχος μου, για κάθε μαθητή, είναι η ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης και της αυτοπεποίθησης του, μέσα από την εκπαιδευτική μαγειρική διαδικασία. Ο τελικός σκοπός είναι η ένταξη των μαθητών στην κοινωνία και στην αγορά εργασίας.

 

Δημιουργία μαθητών από το blog evgegeorge.weebly.com

All4mama: Ποιες είναι οι αγαπημένες συνταγές των παιδιών, που σας ζητούν να τους μάθετε να φτιάχνουν, και ποια είναι τα συναισθήματά σας όταν οι μαθητές σας καταφέρνουν να δημιουργήσουν ένα δικό τους φαγητό ή γλυκό;

Γ. Ε.: Οι κρέπες και τα pancakes είναι από τις αγαπημένες συνταγές των παιδιών και έτσι πάντα στο τέλος μαθαίνουν να τις φτιάχνουν αυτόνομα. Συνήθως οι συνταγές έρχονται με χαρτάκια από το σπίτι, όπως γινόταν παλιά, αλλά πάντα μπαίνει στο τέλος η δική τους «πινελιά»! Τα συναισθήματα μου, είναι μοναδικά έως συγκινητικά, κάθε φορά που ένας μαθητής μου δημιουργεί μόνος του ένα πιάτο και συνήθως η σκηνή ολοκληρώνεται με το μαθητή να μου κάνει μία αγκαλιά!

 

Δημιουργία μαθητών από το blog evgegeorge.weebly.com

All4mama: Ποια είναι η αντιμετώπισή σας από μαθητές και γονείς;

Γ. Ε.: Οι μαθητές αποτελούν την πηγή έμπνευσής μου και είναι το κίνητρο για την εξέλιξη κάθε εκπαιδευτικού μου έργου. Όσο για τους γονείς, εκδηλώνουν ενθουσιασμό και χαρά, για τα αποτελέσματα του μαθήματός μου. Μου έχει τύχει πολλές φορές να μείνουν έκπληκτοι από την εξέλιξη που έχουν τα παιδιά τους.

All4mama: Έχετε μία ιδιαίτερη αγάπη στη μουσική και την χρησιμοποιείται ως εργαλείο την ώρα του μαθήματος. Ποια είναι τα οφέλη της στους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες;

Γ. Ε.: Η μουσική πάντα αποτελούσε εργαλείο μάθησης. Έχω μια ιδιαίτερη αγάπη στη jazz-swing μουσική και έτσι τη χρησιμοποίησα ως εργαλείο για τη δουλεία μου. Άλλωστε σύμφωνα με έρευνες η jazz μουσική προκαλεί συναισθήματα ευεξίας και ηρεμίας. Φέτος, στο Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Ν. Ηρακλείου που εργάζομαι, έχω την τύχη να είναι διευθύντρια η μουσικολόγος και μουσικοσυνθέτης, Χαρά Παλαιολόγου, και όλο το σχολείο λειτουργεί υπό τους ήχους chillout μουσικής και χωρίς τον εκνευριστικό ήχο του σχολικού κουδουνιού. Αυτό φαίνεται να λειτουργεί πολύ θετικά για τα παιδιά.

Δημιουργία μαθητών από το blog evgegeorge.weebly.com

All4mama: Έχετε το δικό σας site, το evgegeorge.weebly.com, και σελίδες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, που παρουσιάζετε στον κόσμο τη δουλειά σας. Τι σας ώθησε να το κάνετε αυτό;

Γ. Ε.: Μέσα από την έκρηξη των social media και του foodblogging ένιωσα έντονη την ανάγκη να κάνω γνωστό στο κόσμο το έργο των μαθητών ενός Δημόσιου Ειδικού Σχολείου, αλλά και το δικό μου έργο, ως ένα κριτήριο αξιολόγησης της δουλείας μου. Έτσι δημιούργησα το blog evgegeorge.weebly.com, τη σελίδα Εύγε στο Facebook και το λογαριασμό  evgespecialeducation στο Instagram. Το εγχείρημα αυτό φαίνεται ότι πέτυχε, μιας και η ανταπόκριση του κόσμου είναι ιδιαίτερα θετική και μέρα με τη μέρα λαμβάνω περισσότερα θετικά σχόλια για όσα κάνουμε, τα οποία και μεταφέρω φυσικά στους μαθητές μου.

All4mama: Τι είναι η νέα σας δράση, τα «Special Sticks», που θα παρουσιάσετε στις 17 Απριλίου στο The Mall;

Μαθητές από το πρόγραμμα “εικονικής επιχείρησης” “Special Sticks”, Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων/Junior Achievement Greece, (ΣΕΝ/JA Greece)

Γ. Ε.: Η Εικονική Μαθητική Επιχείρηση, "Special Sticks”, όνομα που είναι εμπνευσμένο από το Special Education, είναι μια σύμπραξη τριών διαφορετικών σχολικών μονάδων: του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Νέου Ηρακλείου, του 6ου Γενικού Λυκείου Νέας Ιωνίας και του 1ου ΕΠΑΛ Νέας Ιωνίας και κάθε μία ανέλαβε να λειτουργήσει συγκεκριμένα τμήματα της επιχείρησης αυτής. Το προϊόν που δημιουργήσαμε είναι μπαστουνάκια σφολιάτας, με τη χρήση ζύμης που μας χορηγούν οι «Άλφα Ζύμες», σε τρεις μοναδικές γεύσεις. Το τμήμα μαγειρικής – αρτοζαχαροπλαστικής του σχολείου μου ανέλαβε την παραγωγή και την συσκευασία των προϊόντων.

To τμήμα εφαρμοσμένων τεχνών του 1ου Επαγγελματικού Λυκείου Ν. Ιωνίας ανέλαβε τον σχεδιασμό της συσκευασίας, των εντύπων, των προσκλήσεων, των αφισών και του περίπτερου της επιχείρησης για την εμπορική μαθητική έκθεση. Μαθητές από τους τομείς Υγείας Πρόνοιας - Ευεξίας και Διοίκησης – Οικονομίας «εργάζονται» στα τμήματα Πωλήσεων, Μάρκετινγκ και Έρευνας – Ανάπτυξης. Το Α3 τμήμα του 6ου Γενικού Λυκείου Ν. Ιωνίας ανέλαβε να λειτουργήσει τα τμήματα Οικονομικών, Πωλήσεων, Μάρκετινγκ, Μηχανογράφησης, Δημοσιών Σχέσεων, Ανθρωπίνων Πόρων και Έρευνας-Ανάπτυξης. Η δράση μας αυτή υλοποιήθηκε με βάση το εγκεκριμένο πρόγραμμα του υπουργείου Παιδείας Έρευνας & Θρησκευμάτων σε συνεργασία με το Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων - Junior Achievement Greece.

Μαθητές από το πρόγραμμα “εικονικής επιχείρησης” “Special Sticks”, Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων/Junior Achievement Greece, (ΣΕΝ/JA Greece)

Έτσι στο The Mall Athens, στο Μαρούσι, την Τρίτη 17 Απριλίου, 9.00-15.00, θα παρουσιάσουμε το προϊόν μας, στην εμπορική μαθητική έκθεση, σε ένα ειδικά διαμορφωμένο περίπτερο μαζί με τις άλλες συμμετοχές από τα υπόλοιπα σχολεία της Ελλάδας. Φυσικά, σας περιμένουμε όλους να βρεθείτε κοντά μας εκείνη την ημέρα!

All4mama: Στη δράση αυτή συμμετέχουν τόσο παιδιά ειδικής εκπαίδευσης, όσο και παιδιά τυπικής. Πώς ήταν αυτή η συνεργασία και τι εντύπωση σας άφησε;

Γ. Ε.: Πρόκειται για μια δράση τριών διαφορετικών σχολείων και τα δύο από αυτά είναι τυπικής εκπαίδευσης. Το γεγονός αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό γιατί φέρνει σε επαφή τις μαθητικές ομάδες μεταξύ τους και τους παροτρύνει να συνεργαστούν. Θα μου μείνει αξέχαστη η αρμονική συνεργασία που είχαν οι μαθητές των δυο σχολειών τυπικής εκπαίδευσης όταν ήρθαν στο σχολείο μας για να τους δείξουν, οι μαθητές μας, πώς να κάνουν τα Special Sticks! Η συνεργασία όλων των μαθητών ήταν άψογη, οι μαθητές του σχολείου μας εξέφρασαν τα συναισθήματα τους από τα πρώτα κιόλας λεπτά και ένιωσαν αμέσως πολύ άνετα με υπόλοιπα παιδιά. Όλοι συνεργάστηκαν για να βγει αυτό το υπέροχο αποτέλεσμα και να σημειωθεί ότι οι περισσότεροι, από τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης, έρχονταν για πρώτη φορά σε επαφή με μαθητές με αναπηρία.

All4mama: Η εμπειρία σας στην Ειδική Εκπαίδευση, τι σας έχει διδάξει;

Γ. Ε.:  Πιστεύω ότι η Ειδική Εκπαίδευση σίγουρα με έχει αλλάξει ως άνθρωπο! Ο αυθορμητισμός, η αμεσότητα, η ευθύτητα και η ειλικρινής έκφραση των συναισθημάτων μου είναι τα χαρακτηριστικά που μου έχουν μάθει οι μαθητές μου. Να κάνω αυτό που αισθάνομαι, χωρίς δεύτερες σκέψεις. Όλα όσα έχω πάρει από αυτά τα παιδιά είναι εργαλεία, που αν τα χρησιμοποιούσαμε όλοι μας, ίσως να γινόμασταν πιο ευτυχισμένοι. Δυστυχώς έχουμε την τάση να κάνουμε ακριβώς τα αντίθετα από αυτά…

All4mama: Υπάρχουν στη χώρα μας οι κατάλληλες συνθήκες για την ένταξη και την κοινωνικοποίηση των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες;

Γ. Ε.: Όχι, στην Ελλάδα δεν υπάρχουν οι κατάλληλες συνθήκες για ένα παιδί με αναπηρία! Πρέπει να χτιστούν και να δομηθούν νέες συνθήκες για να υπάρξει μία ουσιαστική ένταξη και κοινωνικοποίηση αυτών των παιδιών, πρέπει όλοι μας να αποδεχτούμε τη διαφορετικότητα και να μην προσπαθούμε να ενσωματώσουμε τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα δικά μας μοτίβα. Το σχολείο πρέπει να λειτουργεί ως ένας ανοιχτός χώρος έμπνευσης για κάθε μαθητή του, όπου μέσα από την ομαδικότητα και συνεργασία, να μπορέσει μετέπειτα να έρθει η ουσιαστική ένταξη του στην κοινωνία.

All4mama: Ποιος είναι ο επόμενος σας στόχος για το σχολείο που εργάζεστε και τι άλλο να περιμένουμε από σας στο μέλλον;

Γ. Ε.: Στόχος μου είναι να υπάρξουν όσο το δυνατόν περισσότερες δράσεις από και προς το σχολείο μας και ένα από τα μελλοντικά μου σχέδια, είναι η έκδοση ενός βιβλίου μαγειρικής-αρτοζαχαροπλαστικής, έμπνευση του οποίου φυσικά αποτελούν… οι μαθητές μου!