Πρωινό ξύπνημα: 5 + 1 tips για να ξυπνάει το παιδί σας χωρίς γκρίνια για το σχολείο!

Το πρωινό ξύπνημα ποτέ δεν είναι εύκολο για μικρούς και μεγάλους. Επιστροφή στο σχολείο σημαίνει προσαρμογή των παιδιών σ' ένα νέο πρόγραμμα. Τις διακοπές σίγουρα είμαστε  πιο χαλαροί με την ώρα που τα παιδιά θα πέσουν στο κρεβάτι και δύσκολα θα τα επαναφέρουμε στο πρόγραμμα τους. Πώς μπορούμε να ξυπνήσουμε τα παιδιά για το σχολείο με τρόπο που κάνει τα πρωινά μας ευκολότερα και με λιγότερη γκρίνια;

από την Μαργαρίτα Αργυροπούλου

Πόσες φορές χρειάζεται να πάμε στο δωμάτιο του παιδιού σας μέχρι να σηκωθεί από το κρεβάτι; Σίγουρα αρκετές! Ειδικά αν δεν έχει κοιμηθεί νωρίς και δεν έχει ξεκουραστεί αρκετά.

Ανακάλυψα ότι δύο συγκεκριμένα πράγματα εμπόδισαν την κόρη μου να ξυπνά εύκολα το πρωί:

  • Δεν κοιμάται αρκετά το προηγούμενο βράδυ
  • Δεν έχει πραγματικό κίνητρο να ξυπνήσει νωρίτερα.

Κάνοντας μικρές αλλαγές στη ρουτίνα ύπνου της πριν ξεκινήσει το σχολείο και αφήνοντας την να έχει ειδικά προνόμια την πρώτη εβδομάδα του σχολείου, το ξύπνημα έγινε λιγότερο  δύσκολο.

Ορίστε κάποιες χρήσιμες συμβουλές που θα πρέπει να ακολουθήσουμε ώστε τα παιδιά να κοιμούνται την ώρα που πρέπει.

Ορίστε του μια συγκεκριμένη ώρα ύπνου

Τα παιδιά σχολικής ηλικίας χρειάζονται 9-12 ώρες ύπνου, ώστε να ξεκουραστούν επαρκώς. Πρέπει, λοιπόν, να ξέρουν ότι συγκεκριμένη ώρα θα πρέπει να πάνε στο κρεβάτι τους. Κι αν είστε στη μέση της αγαπημένης του ταινίας και σας ζητήσει να δει λίγο ακόμα, μην υποχωρήσετε. Ακόμα κι αν επιμείνει. Πείτε του ότι την γράφετε και θα μπορέσει να την ολοκληρώσει την επόμενη ημέρα. Φυσικά δεν θα συμφωνήσει και δεν θα τρέξει στο κρεβάτι, συνήθως θα σας θυμώσει, αλλά εσείς πρέπει να μείνετε σταθερή στην απόφασή σας.

Μια εβδομάδα πριν ξεκινήσει το σχολείο, αρχίστε να προσαρμόζετε τον ύπνο στις 9 μ.μ., μετά στις 8:45 μ.μ. και τέλος στις 8:30 μ.μ.. Αυτή είναι η ιδανική ώρα που θα πρέπει να είναι ένα παιδί στο κρεβάτι του.Ένα χαλαρωτικό ντους σίγουρα θα το βοηθήσει. Σημειώστε, ότι όσο υπερβολικό κι αν ακούγεται δεν πρέπει το πρόγραμμα να χαλαρώνει τα Σαββατοκύριακα. Εξηγείστε του ότι φροντίζετε να κοιμάται αρκετά για να είναι ξεκούραστο το πρωί για το σχολείο.

Περιορίστε τη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών

Ως ενήλικες, γνωρίζουμε ότι είναι δύσκολο να κοιμηθούμε όταν δεν είμαστε κουρασμένοι. Το ίδιο ισχύει για τα παιδιά.

Όταν πρέπει να ξυπνήσει νωρίτερα, πρέπει να κοιμηθεί νωρίτερα, αλλά μπορεί να μην νυστάζει. Εάν το παιδί σας δεν είναι κουρασμένο, μπορεί να διαβάσει ένα βιβλίο, αλλά όχι να παίξει με ηλεκτρονικά.

Σύμφωνα με έρευνες, οι οθόνες στις ηλεκτρονικές συσκευές έχουν υψηλότερη συγκέντρωση μπλε φωτός από οποιοδήποτε άλλο φως. Το μπλε φως είναι γνωστό ότι επηρεάζει τα επίπεδα της μελατονίνης - της ορμόνης που προκαλεί τον ύπνο - περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη πηγή φωτός.

Εάν τα παιδιά (και οι ενήλικες) χρησιμοποιούν συσκευές ακριβώς πριν κοιμηθούν, μπορεί αυτό να επηρεάσει αρνητικά τον ύπνο τους. Παρόλο που το παιδί σας θα προτιμήσει να ασχοληθεί με το κινητό του ή το tablet του, είναι σημαντικό να το αποφύγει και να προτιμήσει το βιβλίο.

Κλείστε τα φώτα

Το έντονο φως μπορεί να υποβαθμίσει την ποιότητα ύπνου του παιδιού, γι’ αυτό  κλείστε τα φώτα. Αν το παιδί φοβάται το σκοτάδι φροντίστε να έχετε ένα μικρό φωτάκι στο δωμάτιο του.

Ετοιμάστε του ένα δελεαστικό πρωινό

Ετοιμάστε του ένα πρωινό που δεν θα μπορεί να αντισταθεί. Αφήστε το παιδί σας να διαλέξει τι επιθυμεί για το πρωινό του, κάτι που δεν θα είναι στην μέχρι τώρα καθημερινή του ρουτίνα. και πείτε του ότι αυτό δεν μπορεί να το φάει μέχρι να ξεκινήσει το σχολείο του.

Μερικές ιδέες:

  • ένα νέο δημητριακό πρωινού
  • μια διαφορετική γεύση βάφλα (υπάρχουν έτοιμες που εσείς θα βάλετε μόνο την γέμιση)
  • pancakes με μερέντα (επίσης υπάρχουν έτοιμα)
  • ένα γιαουρτάκι με δημητριακά, μέλι ή φρούτα
  • σοκολατένιο κέικ

Παρατηρήστε ότι όλα αυτά είναι εξαιρετικά εύκολα. Δεν χρειάζεται να περιπλέξετε το πρωινό προσθέτοντας ένα ακόμη πράγμα που πρέπει να κάνετε ως γονείς.

Πάρτε του κάτι καινούργιο 

Θυμάστε τη χαρά που είχατε όταν πήρατε μια νέα τσάντα την πρώτη μέρα του σχολείου; Νέα σχολικά είδη, νέα εσώρουχα, νέα ρούχα, νέα κορδέλες για τα μαλλιά… Τα παιδιά μας αισθάνονται την ίδια χαρά όταν πρόκειται να έχουν κάτι καινούργιο. Μην τους επιτρέψετε να τα χρησιμοποιήσουν μέχρι την πρώτη ημέρα του σχολείου. Αυτό τους δημιουργεί προσδοκία και ενθουσιασμό και θα σηκωθούν εύκολα από το κρεβάτι την πρώτη εβδομάδα του σχολείου. Η καινοτομία είναι ο φίλος σας, όταν προσπαθείτε να επιστρέψετε το παιδί σας σε ένα αξιοπρεπές πρόγραμμα αφύπνισης.

Αφήστε τις φυσικές συνέπειες της αϋπνίας "να αναλάβουν"

Αν όλα τα προηγούμενα δεν φέρουν αποτέλεσμα, αφήστε τις φυσικές συνέπειες της αϋπνίας "να αναλάβουν". Η νύστα και η κούραση θα το καταβάλλουν και θα σίγουρα θα πάει μόνο του νωρίτερα για ύπνο. Αυτό είναι απολύτως φυσιολογικό. Μην επιτρέψετε να κοιμηθεί το μεσημέρι: αποσπάστε του την προσοχή με παιχνίδια.

Αφού του εξηγήσουμε και κανένας άλλος τρόπος δεν λειτουργεί, πρέπει να κάνουμε πίσω. Εάν το παιδί σας κοιμηθεί παραπάνω το πρωί θα χάσει το πρωινό του και θα πεινάει μέχρι το διάλειμμα που θα φάει το σνακ. Εάν η κόρη σας δεν σηκωθεί από το κρεβάτι νωρίς και δεν έχει το χρόνο να βουρτσίσει τα μαλλιά της, θα είναι μπερδεμέναη όλη την ημέρα. Ίσως, μια από τις φίλες της να της ρωτήσει για αυτό, και πιθανότατα θα αισθανθεί πληγωμένη.

Τα λάθη είναι ο τρόπος που μεγαλώνουμε. Σύμφωνα με τον Morihei Ueshiba, ιδρυτή της πολεμικής τέχνης Aikido, «Η αποτυχία είναι το κλειδί για την επιτυχία. Κάθε λάθος μας διδάσκει κάτι". Ο συγγραφέας Mark Manson έχει πει: "Ένα επιτυχημένο άτομο είναι απλά κάποιος που έχει κάνει περισσότερα λάθη από εσάς."

Πρέπει να αφήσουμε τα παιδιά μας να κάνουν αυτά τα λάθη και να νιώσουν τις συνέπειες. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να σταματήσουμε για να μάθουν σ' ένα πρόγραμμα. Επιτρέποντάς τους να βιώσουν τις συνέπειες, τα παιδιά μας θα γίνουν πιο συνεπή αλλά και ανεξάρτητα.