Γιατί η χρήση μάσκας δε θα επηρεάσει την συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών; – Δύο ψυχολόγοι εξηγούν

Πρόσφατα μία φίλη μου- μαμά μού είπε όλο ανησυχία: "παρατηρώντας τον μικρό μου γιο τον είδα να σκάει στα γέλια με μία αστεία έκφραση που έκανε ο πατέρας του. Αυτόματα σκέφτηκα πως από εδώ και πέρα ο γιος μου θα περιτριγυρίζεται συχνά από ανθρώπους που φορούν μάσκα και αναρωτήθηκα τι επίπτωση μπορεί να έχει αυτό στο παιδί μου. Είναι πολύ μικρός, μόλις έχει αρχίσει να αντιλαμβάνεται τι κρύβουν οι εκφράσεις του προσώπου, τα συναισθήματα που δείχνουν, το ότι είναι από μόνες τους ένας τρόπος επικοινωνίας. Θα εμποδίσει, άραγε, όλη αυτή η κατάσταση με τις μάσκες την ανάπτυξη της συναισθηματικής ευφυΐας, της κοινωνικότητας και την επικοινωνία του παιδιού μου με άλλους;", αναρωτήθηκε.

Από τη Μαρία Αντωνίου

Οι ψυχολόγοι όμως είναι κατηγορηματικοί: Ευτυχώς όχι. Τι ανακούφιση!

«Η ανάπτυξη κατά τη διάρκεια της πρώιμης παιδικής ηλικίας καταδεικνύει σημαντική πλαστικότητα και οι συνέπειες αυτής της πανδημίας σε αυτόν τον τομέα μπορούν γρήγορα να ανατραπούν», υποστηρίζει λέει ο Δρ. Erin Mueller ως ψυχολόγος.

Τα παιδιά είναι από την φύση τους αρκετά ανθεκτικά, αλλά υπάρχουν επίσης απλοί τρόποι με τους οποίους μπορείτε να καλλιεργήσετε εσείς ως γονείς αυτήν την ικανότητα.

Παρόλο που τα παιδιά τις περισσότερες φορές παρατηρούν τις εκφράσεις των προσώπων των ενηλίκων και αναλόγως με το πως τις ερμηνεύουν αντιδρούν και συμπεριφέρονται – ειδικά τα παιδιά που παρουσιάζουν δυσκολίες στην ακοή τους ή στην ομιλία τους – υπάρχουν πολλοί τρόποι που θα βοηθήσουν τα παιδιά να αναπτύξουν αυτές τις δεξιότητες.

Ας μην ξεχνάμε άλλωστε, όπως λέει και η ψυχολόγος  Neha Navsaria, πως υπάρχουν και ο τόνος της φωνής, η γλώσσα του σώματος που βοηθούν επίσης στην επικοινωνία και στην αναγνώριση συναισθημάτων.

Αυτοί είναι ορισμένοι τρόποι που θα βοηθήσουν:

  • Τα παιδιά χρειάζεται να καταλάβουν ότι μια μάσκα δεν εξαφανίζει την έκφραση.
    Σε νεότερες ηλικίες, τα παιδιά μπορεί να πιστεύουν ότι αν δεν μπορούν να δουν την έκφραση, έκφραση δεν υπάρχει. Ένας γονέας ή ένας δάσκαλος μπορεί να τους βοηθήσει να καταλάβουν αυτήν την ιδέα, βάζοντας και βγάζοντας τη μάσκα.
  • Τα παιδιά πρέπει να μάθουν να δίνουν μεγαλύτερη προσοχή στον τόνο της φωνής, στα μάτια και στα φρύδια, στην αφή, στα χέρια και στη στάση του σώματος. Για παράδειγμα μπορείτε να λέτε στο παιδί σας κάποιο συναίσθημα και αμέσως να το συνδέεται με μία έκφραση χωρίς όμως να χρησιμοποιείτε το στόμα.
  • Για παιδιά που χρειάζονται λογοθεραπεία η παρουσίαση βίντεο του λογοθεραπευτή στα παιδιά λέγοντας λέξεις-κλειδιά μπορεί να είναι χρήσιμη.
  • «Η έρευνα μας λέει ότι χρειάζεται μόνο ένας υποστηρικτικός κηδεμόνας στη ζωή ενός παιδιού για να προσφέρει σημαντική συμβολή στην ανθεκτικότητά τους», λέει ο Δρ Navsaria. «Θυμηθείτε ότι τα παιδιά έχουν  στη ζωή τους κυρίως τους γονείς τους που δεν φοράνε μάσκα και από τους οποίους που μπορούν να μάθουν την γκάμα των συναισθημάτων που πιθανόν να μην μπορουν να λάβουν  πλήρως από τον δάσκαλο ή τον νηπιαγωγό στο σχολείο».

Συμπέρασμα: Αυτή είναι μια περίεργη στιγμή, όλα θα πάνε καλά. Τα παιδιά είναι εκπληκτικά ανθεκτικά και υπάρχουν πράγματα που μπορούν να κάνουν γονείς και δάσκαλοι για να διασφαλίσουν ότι το μυαλό των παιδιών θα εξακολουθήσει να αναπτύσσεται σωστά.
Αυτή είναι μια ευκαιρία για όλους μας να σκεφτούμε διαφορετικά όσον αφορά τις εκφράσεις των συναισθημάτων μας και πώς μπορεί να αποτελεί κάτι πολύ περισσότερο από ένα χαμόγελο ή το συνοφρύωμά μας. Έτσι ίσως όλο αυτό επιδράσει θετικά στην επικοινωνία μας με τους άλλους.