Κορονοϊός: Αλήθεια, πώς θα μοιάζει το σχολείο το Σεπτέμβριο;

Δημοσιεύθηκε στις | Τελευταία Ενημέρωση

Τρεις μήνες γενικού lockdown ήταν αρκετοί για να μας διδάξουν τόσα πολλά..,Για τα παιδιά όμως δεν ήταν και δεν είναι εύκολο καθώς το Σεπτέμβρη είναι υποχρεωμένα να έρθουν αντιμέτωπα με νέους ρυθμούς για τη σχολική τους καθημερινότητα. Η αλήθεια είναι πως για να είναι καλά ψυχολογικά άλλα προφανως και για να αποδίδουν, πρέπει να είναι μαζί με άλλα παιδιά κάποιες ώρες της ημέρας.
"Το να συνδεθούν οι κοινωνικό-συναισθηματικές ανάγκες των παιδιών με αυτές άλλων παιδιών σε πραγματικό χρόνο και χώρο, είτε πρόκειται για σωματική δραστηριότητα ή ελεύθερο παιχνίδι, είναι εξαιρετικά σημαντικό" σύμφωνα με τον Δρα Δημήτρη Χριστάκη, MD, MPH , διευθυντή του Κέντρου Παιδικής Υγείας, συμπεριφοράς και Ανάπτυξης στο Νοσοκομείο Νοσοκομείο Παίδων του Σιάτλ.

Από την Στεφανία Ρουμπάκη


Έτσι λοιπόν λίγο πριν τελειώσουν τα σχολεία εκφράσαμε την απορία στο all4mama πώς θα είναι τα σχολεία το Σεπτέμβριο; Πώς θα λειτουργούν; Προσπαθήσαμε να φτιάξουμε το αλφάβητο με τα δεδομένα που έχουμε με την ευχή να μην αλλάξουν προς το πιο αυστηρό.

Τι θα αντιμετωπίσουν λοιπόν οι μαθητές αυτό το φθινόπωρο; Πάμε να δούμε το αλφάβητο της πανδημίας...

Α. Απολύμανση - Τήρηση των ορθών πρακτικών υγιεινής. Συστηματικός καθαρισμός και εξαερισμός των χώρων. Σύμφωνα με το Reuters μάλιστα, οι μαθητές δημοτικού στην Ταϊβάν «καλούνται να απολυμάνουν τα παπούτσια και τα χέρια τους πριν εισέλθουν στις εγκαταστάσεις του σχολείου, ενώ ένας φρουρός ασφαλείας παίρνει τη θερμοκρασία τους».

Β. Βιβλία - Δεν θα επιτρέπεται πλέον στους μαθητές να μοιράζονται αντικείμενα, συμπεριλαμβανομένων βιβλίων ή παιχνιδιών. Αυτό που λέγαμε λίγο καιρό πριν στα παιδιά μας ότι "το να μοιράζεσαι σημαίνει ότι νοιάζεσαι", δεν ισχύει πια. Μάλλον το αντίθετο! 

Γ.  Γονείς -  Σύμφωνα με τους λοιμωξιολόγους οι γονείς θα πρέπει να:

  • Γνωρίζουν τα πραγματικά δεδομένα σχετικά με τον ιό και να μην πιστεύουν σε μύθους που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο
  • Να αναγνωρίζουν τα βασικά συμπτώματα της νόσου (Βήχας, πυρετός, δύσπνοια, πονόλαιμος, πονοκέφαλος, διάρροια, μυαλγίες, απώλεια της όσφρησης και της γεύσης)
  • Συνεννοούνται με τον γιατρό σε περίπτωση που το παιδί παρουσιάζει ύποπτα συμπτώματα και να μένει στο σπίτι
  • Αν το παιδί ή κάποιος από το σπίτι ανήκει σε ομάδα υψηλού κινδύνου, τότε έχουν το δικαίωμα να υποβάλλουν υπεύθυνη δήλωση, ώστε το παιδί να παρακολουθεί τα μαθήματα από το σπίτι.
  • Εκπαιδεύσουν τα παιδιά τους σχετικά με τους κανόνες υγιεινής - Την τήρηση αποστάσεων - το συχνό πλύσιμο χεριών - Κάλυψη του στόματος και της μύτης με το εσωτερικό του αγκώνα όταν βήχουμε ή φτερνιζόμαστε - Χρησιμοποίηση καλάθου άχρηστου για τα χρησιμοποιημένα χαρτομάντιλα -  Όχι στο άγγιγμα της μύτης και του στόματος
  • Το πλύσιμο των χεριών πρέπει να γίνεται με την ορθή τεχνική και οπωσδηποτε πριν και μετά το φαγητό, το βήχα ή το φτάρνισμα, ή μετά το φύσημα της μύτης, όταν πηγαίνουμε στην τουαλέτα ή όταν τα χέρια είναι ορατά λερωμένα.
  • Όταν δεν υπάρχει τρεχούμενο νερό και σαπούνι μπορούν να χρησιμοποιούν απολυμαντικό gel

 Δ. Διαδίκτυο - Πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα διαδικτυακής μάθησης και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε όλους τους μαθητές όταν θα χρειαστεί τα σχολεία να παραμείνουν κλειστά, χρησιμοποιώντας στην ουσία ένα «υβριδικό μοντέλο». Θα πρέπει να υποστηρίζονται οι παρεχόμενες υπηρεσίες στους μαθητές στο σχολικό περιβάλλον. Ωστόσο, προτεραιότητα επιστροφής στο σχολείο, δίνεται για τα παιδιά που υφίστανται τις περισσότερες επιπτώσεις όπως τα παιδιά με ειδικές ανάγκες ή όσα δεν έχουν πρόσβαση σε ηλεκτρονικά μέσα για εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Ε. ΕΟΔΥ (Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας) - Όλες οι φήμες σχετικά με το άνοιγμα των σχολείων, τις διαδικασίες και τα σχέδια δεν σημαίνουν τίποτα, εκτός εάν έχουν ελεγχθεί και επαληθευτεί από την κεντρική διοίκηση.

Θ. Θρανία - Οι σχολικές αίθουσες πρέπει να διαμορφωθούν έτσι ώστε να μεγιστοποιείται η απόσταση μεταξύ των μαθητών στο πλαίσιο του εφικτού, δηλαδή ένας μαθητής ανά θρανίο.Μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός μαθητών ανά σχολική αίθουσα ορίζεται στους 15.Προτείνεται τα θρανία να έχουν κοινό προσανατολισμό, ώστε να μειώνεται κατά το μέγιστο δυνατό η έκθεση των μαθητών σε σταγονίδια από βήχα ή φτέρνισμα, ιδιαίτερα σε αίθουσες με περιορισμένο χώρο.

Ι.  Ιχνηλάτηση επαφών - Προετοιμασία ισχυρού συστήματος δημόσιας υγείας με άμεση ανταπόκριση, και αντιμετώπιση ύποπτων και επιβεβαιωμένων περιστατικών στο σχολικό περιβάλλον συμπεριλαμβανομένης της ιχνηλάτησης των επαφών.

Κ. Κρούσματα: Ανάλογα με των αριθμό των κρουσμάτων που θα εμφανίζονται τοπικά ανά την χώρα, μπορεί να συνιστάται και το σχετικό κλείσιμο των σχολείων όπως συνέβη αυτές τις μέρες στην Παραμυθιά Θεσπρωτίας μετά τα 7 κρούσματα. Τα σχολεία κλείνουν από σήμερα 22/6.

Λ.  Λοίμωξη -  Με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα το πρωτόκολλο αντίδρασης στην περίπτωση εμφάνισης κρούσματος σε σχολείο επεξεργάζεται ειδική υποεπιτροπή στην Επιτροπή των Εμπειρογνωμόνων. Η ιχνηλάτηση θα πραγματοποιείται αλλά θα υπάρχει ειδική διαβάθμιση ανάλογα με τη διασπορά του ιού, βάσει της οποίας θα αποφασίζεται και αν θα κλείνει τάξη ή σχολείο. Εάν υπάρξει λοίμωξη, μέσα στο σχολείο, οι οικογένειες θα επιστρέψουν στην απομόνωση και τα σχολεία θα κλείσουν, συνεχίζοντας με την εξ αποστάσεως μάθηση - έως ότου οι εγκαταστάσεις μπορούν να απολυμανθούν με ασφάλεια και να περιοριστεί ο ιός.

Μ. Μαθητές-  Όπως είχε ανακοινώσει το Υπουργείο Παιδείας με το τωρινό άνοιγμα των σχολείων οι οδηγίες προς τους μαθητές ήταν οι ακόλουθες και μάλλον θα συνεχίσουν να είναι αυτές και από Σεπτέμβριο:

  • Να βήχεις ή να φτερνίζεσαι στον αγκώνα σου ή σε χαρτομάντιλο, το οποίο θα πετάς αμέσως σε κάδο απορριμμάτων.
  • Να μην βάζεις τα χέρια σου στο στόμα, στη μύτη ή στα μάτια σου.
  • Να πλένεις συχνά τα χέρια σου με σαπούνι και νερό για τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα, ειδικά πριν τη λήψη φαγητού και μετά τη χρήση της τουαλέτας.
  • Αν δεν υπάρχει σαπούνι και νερό, μπορείς να χρησιμοποιήσεις αλκοολούχο αντισηπτικό διάλυμα.
  • Να μην ανταλλάσσεις αντικείμενα (όπως στυλό, μολύβι, γόμα, κινητό τηλέφωνο, χαρτονομίσματα, κέρματα κλπ) με τους συμμαθητές σου.
  • Να κρατάς απόσταση 1,5 μ. με τους συμμαθητές σου μέσα στην τάξη και στους άλλους χώρους του σχολείου, καθώς και με τους φίλους και γνωστούς σου έξω από το σχολείο.
  • Σε περίπτωση που εμφανίσεις πυρετό, βήχα ή δυσκολία στην αναπνοή να ενημερώσεις άμεσα τους γονείς/κηδεμόνες σου ή τον καθηγητή σου και να μείνεις σπίτι μέχρι να νιώσεις τελείως καλά.

Ν. Νηπιαγωγεία- Για το σχολικό έτος 2020-2021 οι εγγραφές στο Νηπιαγωγείο πραγματοποιήθηκαν ηλεκτρονικά από 15 Μαΐου 2020 έως 30 Μαΐου 2020. Εγγραφές μετά την 30 Μαΐου 2020 θεωρούνται εκπρόθεσμες και χρειάζονται την έγκριση του Διευθυντή/ντριας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Τα τμήματα θα έχουν μέχρι 15 παιδιά και αν ο αριθμός των μαθητών είναι μεγαλύτερος θα χωρίζονται σε δύο τμήματα .

Ξ. Ξανά - Κινέζοι επιστήμονες προειδοποιούν ότι ο κορονοϊός μπορεί να επέλθει ξανά. Η θέση αυτή προστίθεται στην ευρύτερη επιστημονική πεποίθηση ότι ο ιός θα επιστρέφει σε κύματα όπως η γρίπη. Είναι απίθανο ο κορονοϊός να εξαφανιστεί, καθώς μολύνει κάποιους ανθρώπους χωρίς να προκαλεί εμφανή συμπτώματα όπως ο πυρετός. Αυτή η ομάδα ασυμπτωματικών φορέων κάνουν δύσκολο να ελεγχθεί πλήρως η πανδημία και η μετάδοσή τους, καθώς διασπείρουν τον ιό χωρίς να γίνονται αντιληπτοί, δήλωσε ομάδα Κινέζων ερευνητών.

Ο. Οκτώβριος- Ελπιδοφόρο μήνυμα για την ανάπτυξη εμβολίου κατά του νέου κορονοϊού SARS-COV-2 έως τον προσεχή Οκτώβριο στέλνει ο Έλληνας επικεφαλής του φαρμακευτικού κολοσού Pfizer, Άλμπερτ Μπουρλά. Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο κ. Μπουρλά σε συνέντευξη που παραχώρησε στον διευθυντή της εφημερίδας «Καθημερινή» Αλέξη Παπαχελά, εκτιμά για τις έρευνες ότι  θα «καρποφορήσουν» και θα εξασφαλίσουν για την θεραπευτική φαρέτρα των επαγγελματιών Υγείας τόσο ένα εμβόλιο όσο και άλλα αντιικά φάρμακα. Μάλιστα, για το εν λόγω ερευνητικό εγχείρημα η εταιρία του θα επενδύσει 2 δισ δολάρια.

Π. Πανεπιστήμια - Νέοι κανόνες και στα πανεπιστήμια. Η προστασία της υγείας των εργαζομένων και φοιτητών είναι πρώτη προτεραιότητα όπως και η έγκαιρη ανίχνευση των νοσούντων για την προστασία και των ευπαθών ομάδων.  Η παρακολούθηση της αποτελεσματικότητας των μέτρων και η προσαρμογή τους, αναλόγως της πορείας της πανδημίας και σύμφωνα με τις οδηγίες των επίσημων φορέων θεωρείται αναγκαία. Ενθαρρύνεται η ηλεκτρονική διδασκαλία ή δια ζώσης εκ περιτροπής διδασκαλία όπου αυτή είναι εφικτή. Στα μαθήματα από αμφιθεάτρου πρέπει να μεγιστοποιείται η απόσταση μεταξύ των φοιτητών στο πλαίσιο του εφικτού. Η ενδεικνυόμενη απόσταση μεταξύ των φοιτητών πρέπει να είναι ίση με τουλάχιστον 1,5 μέτρο.

Ρ. (R) Ο δείκτης R- Οι επιδημιολόγοι χρησιμοποιούν τον δείκτη R για δεκαετίες ως μονάδα μέτρησης της ικανότητας μια νόσου να διαδοθεί στους ανθρώπους. Πρόκειται για το μέσο όρο των νέων κρουσμάτων που προκύπτουν από έναν ήδη ασθενή. Εάν ο δείκτης R είναι άνω της μονάδας, υπάρχει εκθετική αύξηση της νόσου, ενώ όσο πιο μεγάλο είναι το νούμερο, τόσο μεγαλύτερη είναι και η έξαρση των κρουσμάτων. Ενας δείκτης R κατώτερος της μονάδας σημαίνει ότι η επιδημία υποχωρεί και, εάν παραμείνει χαμηλός, τελικά θα εκλείψει.

 Σ. Συγκεντρώσεις - Τα σχολεία πιθανότατα θα απαγορεύουν μεγάλες συγκεντρώσεις (γιορτές, βαθμολογίες κ.α) οποιουδήποτε είδους. Θα βρεθούν εναλλακτικοί τρόποι όπως πιθανόν η ηλεκτρονική αξιολόγηση και βαθμολογία των μαθητών ενώ ίσως οι γιορτές γίνουν σε μικρότερες ομάδες και πιο περιορισμένα.

Τ. Τεστ - Τα τεστ αντισωμάτων (ορολογικά τεστ) που καταγράφουν την αντίδραση του ανοσοποιητικού συστήματος μετά από επαφή ενός ατόμου με τον ιό, επικεντρώνονται η συζήτηση κατά τη δεύτερη φάση της πανδημίας του κοροναϊου.Οι έλεγχοι για την παρουσία αντισωμάτων έναντι του SARS-CoV-2 δεν περιορίζονται, πλέον, μόνο σε ασθενείς με COVID-19. Ξεκίνησαν να χρησιμοποιούνται για τη σάρωση μεγάλων πληθυσμιακών ομάδων, τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρώπη.

Υ. Ύφεση - Ο ιός είναι σε ύφεση, αλλά εξακολουθεί να υπάρχει διάσπαρτος. Αν βρεθεί ένας φορέας, μπορεί να το μεταδώσει σε άλλους 50, 100, 150 ανθρώπους και αυτό είναι το πρόβλημα ανέφερε ο καθηγητής Μικροβιολογίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.

Φ. Φθινόπωρο -Τόσο ο διευθυντής του Κέντρου Ελέγχου και Πρόληψης Νόσων (CDC) των ΗΠΑ, Ρόμπερτ Ρέντφιλντ, όσο και η διευθύντρια του αντίστοιχου Ευρωπαϊκού Κέντρου Πρόληψης και Ελέγχου Νόσων (ECDC), Αντρέα Άμον, θεωρούν πολύ πιθανό ένα δεύτερο επιδημικό κύμα της νόσου Covid-19 φέτος το φθινόπωρο και χειμώνα, όπως αναφέρουν σε συνεντεύξεις τους στις βρετανικές εφημερίδες «Financial Times» και «Guardian», αντίστοιχα. Μένει να δείξει τι εξέλιξη θα έχει και στην Ελλάδα ο κορονοϊός και πόσο ασφαλή θα νιώθουν τα παιδιά μας στους χώρους του σχολείου.

Χ. Χρήση Μάσκας- Η χρήση της μάσκας είναι προαιρετική για εκπαιδευτικούς και μαθητές (και στο σχολείο και στα σχολικά λεωφορεία).

Ψ. Ψυχολογία- Μελέτες από προηγούμενη επιδημία- και συγκεκριμένα του SARS- έδειξαν ότι ένα στα τρία παιδιά εμφάνισε συμπτώματα μετατραυματικού στρες, όπως τόνισε η  Ευαγγελία Κοκκορού, ψυχολόγος- παιδοψυχολόγος στο Mega Channel πριν λίγο καιρό. Ωστόσο και ένας στους τρεις γονείς από όσους συμμετείχαν στις έρευνες, εμφάνισε τέτοιου είδους συμπτώματα. Για τον τρόπο διαχείρισης τέτοιων καταστάσεων, οι ειδικοί συνιστούν στους γονείς να ενθαρρύνουν τα παιδιά να εκδηλώνουν τα συναισθήματά τους μέσα από δραστηριότητες, όπως η ζωγραφική και το παιχνίδι. Οι γονείς πρέπει να λένε την αλήθεια για τον κοροναϊό, και να δίνουν απλές οδηγίες χωρίς να τα τρομοκρατούν. Ειδικά στα παιδιά μικρότερης ηλικίας εμφανίζεται σε τέτοιες περιόδους τάση προσκόλλησης στους γονείς.