Πώς θα βαθμολογηθούν οι μαθητές σε Γυμνάσια και Λύκεια κατά την τηλεκπαίδευση

Δημοσιεύθηκε στις

Με γραπτά τεστ με «εξ αποστάσεως» μεθόδους θα βαθμολογηθούν οι μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων, που παρακολουθούν μαθήματα μέσω τηλεκπαίδευσης, για το Α΄τετράμηνο. Αυτή ήταν και η πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής στους καθηγητές, όπως σας είχε αποκαλύψει το all4mama.gr.

Με εγκύκλιό της η υφυπουργός Παιδείας Σοφίας Ζαχαράκη, ενημέρωσε πως θα γίνει η αξιολόγηση των μαθητών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για το Α΄ Τετράμηνο.


Για το Α ́ τετράμηνο του σχολικού έτους 2020-21:

Συγκεκριμένα, όσον αφορά τις ολιγόλεπτες και ωριαίες γραπτές δοκιμασίες, οι εκπαιδευτικοί ενθαρρύνονται να αξιοποιούν τα εργαλεία «Ασκήσεις» και «Εργασίες» από την ηλεκτρονική τάξη (e- class). Τα σχετικά αναλυτικά εγχειρίδια χρήσης και οι εισαγωγικές οδηγίες για εκπαιδευτικούς είναι διαθέσιμα μέσω των συνδέσμων: https://docs.openeclass.org/el:teacher, https://eclass.sch.gr/files/intro-teacher.pdf.

Για τη διενέργεια εξετάσεων με ωριαίες ή ολιγόλεπτες γραπτές δοκιμασίες κατά τη διάρκεια της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης υφίστανται τρεις επιλογές, μέσω του εργαλείου «Ασκήσεις», της ηλεκτρονικής τάξης (e-class):

α) θέματα αυτόματης βαθμολόγησης,

β) θέματα ανάπτυξης (ελεύθερου κειμένου) και

γ) συνδυασμός θεμάτων αυτόματης βαθμολόγησης και θεμάτων ανάπτυξης (ελεύθερου κειμένου). Πιο συγκεκριμένα, προτείνεται από την ηλεκτρονική τάξη (e-class) να αξιοποιηθούν συνδυαστικά ή αποκλειστικά, όπου κρίνεται σκόπιμο, η αξιοποίηση του εργαλείου «Ελεύθερου κειμένου», καθώς και τα ακόλουθα εργαλεία αυτόματης βαθμολόγησης μέσω των «Ασκήσεων» του e-class:

1. Πολλαπλής επιλογής με μοναδική σωστή απάντηση

2. Συμπλήρωσης κενών

3. Αντιστοίχισης

4. Σωστό/Λάθος

Στην περίπτωση που εφαρμόζεται ωριαία γραπτή δοκιμασία, οι εκπαιδευτικοί ενθαρρύνονται να δημιουργούν πολλαπλές ομάδες θεμάτων για να αποτρέπονται φαινόμενα συνεργασίας ή ηλεκτρονικής αντιγραφής και διαμοιρασμού απαντήσεων μεταξύ των μαθητών και μαθητριών.

Ο φόβος της αντιγραφής

Ένα ερώτημα που προκύπτει είναι, αν είναι αξιόπιστα αφού τα παιδιά έχουν δίπλα τους τα βιβλία, τους γονείς ή ακόμα καλύτερα μπορούν να γκουγκλάρουν τις απαντήσεις. Προκειμένου να αποφευχθεί το ενδεχόμενο αντιγραφής, προτείνεται να δημιουργούνται περισσότερες από μία ασκήσεις και να ανατίθενται σε κάθε ομάδα μαθητών και μαθητριών διαφορετική.

Πρόσθετα εργαλεία που συμβάλλουν στον περιορισμό της δυνατότητας συνεργασίας ή αντιγραφής είναι μέσω των ρυθμίσεων των ασκήσεων: εμφάνιση μίας ερώτησης ανά σελίδα που εμφανίζεται στην οθόνη του μαθητή, χρονικός περιορισμός εξέτασης, ανάθεση διαφορετικών ασκήσεων ανά υπο-ομάδες μαθητών της τάξης, ενεργοποίηση τυχαίων ερωτήσεων από ένα ευρύτερο σύνολο ερωτήσεων που έχει ετοιμάσει ο/η εκπαιδευτικός (π.χ. 3 από τις 12 ή 5 από τις 20).

"Γραπτές διαδικασίες αξιολόγησης μπορούν να γίνουν  on line και υπάρχει δικλείδα ασφαλείας ο χρόνος. Αν για παράδειγμα, ο μαθητής έχει 7 λεπτά στη διάθεσή του, δεν προλαβαίνει να ρωτήσει ή να ψάξει. Υπάρχουν δικλείδες  ασφαλείας, αλλά χρειάζεται μια προετοιμασία" είχε επισημάνει για το θέμα στο all4mama.gr, η διευθύντρια του 3ου Γυμνασίου Γλυφάδας, Ευγενία Λουμπαρδιά.

Άλλη μια χρήσιμη λειτουργία των ασκήσεων που δημιουργούνται μέσω του e-class είναι η “Τράπεζα ερωτήσεων”, μέσω της οποίας μπορούν να διαμορφωθούν διαγωνίσματα ή τεστ ολιγόλεπτης διάρκειας που αντλούν θέματα από την τράπεζα ερωτήσεων που προετοιμάζει ο/η εκπαιδευτικός. Στην περίπτωση αυτή, η άσκηση μπορεί να έχει συγκεκριμένες ερωτήσεις με σταθερή ή τυχαία σειρά, ή να επιλέγει τυχαίες ερωτήσεις από την τράπεζα.

Συμπληρωματικά, δύναται να αξιοποιείται κάθε πρόσφορος τρόπος διεξαγωγής των γραπτών εξετάσεων και ηλεκτρονικής αποστολής των θεμάτων αξιολόγησης και των απαντήσεων των μαθητών και μαθητριών. Σε αυτό το πλαίσιο, οι διδάσκοντες/ουσες δύνανται να αξιοποιούν το εργαλείο «Εργασίες» της ηλεκτρονικής τάξης (e-class), όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες θα έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν αρχεία απαντήσεων με συγκεκριμένη προθεσμία και ώρα υποβολής κατά τη διάρκεια του μαθήματος, σε περίπτωση που δεν δύνανται ή δεν είναι σκόπιμο να αξιοποιηθούν τα ανωτέρω αναφερθέντα εργαλεία των «Ασκήσεων» (https://docs.openeclass.org/el/teacher/assignments). Σημειώνεται ότι, μέσω του εργαλείου «Εργασίες» οι τύποι υποβολής των μαθητών και μαθητριών μπορεί να είναι (κατόπιν ρύθμισης του/της εκπαιδευτικού) ένα ή περισσότερα αρχεία ή online κείμενο.

Τέλος, η πλατφόρμα Webex, μέσω του εργαλείου της ψηφοφορίας/δημοσκόπησης (polling), παρέχει χρήσιμες δυνατότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ερωτηματολογίων για διαγνωστικούς σκοπούς, σε σχέση με τον βαθμό επίτευξης των επιδιωκόμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων κατά τη διάρκεια του μαθήματος ή κατά την ολοκλήρωση αυτού. Ειδικότερα, το εργαλείο των δημοσκοπήσεων/ψηφοφοριών μπορεί να είναι χρήσιμο για τη συλλογή σχολίων, τη λήψη ψήφων ή τον έλεγχο γνώσεων (με ολιγόλεπτες δοκιμασίες).

Γυμνάσιο

Στο Γυμνάσιο, σύμφωνα με το άρθρο 3 του ΠΔ 126/2016, για την αξιολόγηση του/της μαθητή/τριας συνεκτιμώνται η συνολική συμμετοχή του/της στη μαθησιακή διαδικασία, από την οποία ο/η εκπαιδευτικός σχηματίζει εικόνα για τις γνώσεις, την κατανόηση εννοιών και φαινομένων, τις δεξιότητες επίλυσης προβλήματος, τις επικοινωνιακές δεξιότητες, την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα κτλ., οι εργασίες που εκτελεί ο/η μαθητής/τρια στο πλαίσιο της καθημερινής μαθησιακής διαδικασίας στο σχολείο ή στο σπίτι, ατομικά ή ομαδικά, οι συνθετικές δημιουργικές εργασίες, ατομικές ή ομαδικές, οι διαθεματικές εργασίες, οι ωριαίες γραπτές δοκιμασίες και οι ολιγόλεπτες γραπτές δοκιμασίες (τεστ).

Γενικό Λύκειο

Στο Γενικό Λύκειο για την αξιολόγηση των μαθητών το  τετράμηνο ο διδάσκων συνεκτιμά τη συμμετοχή του στη διδακτική μαθησιακή διαδικασία, την επιμέλεια και το ενδιαφέρον του για το συγκεκριμένο μάθημα, την επίδοσή τους στις γραπτές δοκιμασίες, τις εργασίες που εκτελεί στο σχολείο ή στο σπίτι. Αν λείπει κάποιο από τα προαναφερθέντα στοιχεία, ο προφορικός βαθμός του τετραμήνου διαμορφώνεται ύστερα από τη συνεκτίμηση των υπαρχόντων στοιχείων, σύμφωνα με το άρθρο 103, παρ. 3 του Ν. 4610/2019.

Επαγγελματικό Λύκειο

Στο Επαγγελματικό Λύκειο για την αξιολόγηση του μαθητή συνεκτιμώνται η συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία, η επιμέλεια και το ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο μάθημα, οι εργασίες που εκπονούνται στο σπίτι ή στο σχολείο, η επίδοση στις ενδιάμεσες γραπτές, πρακτικές και προφορικές δοκιμασίες, οι προαιρετικές δημιουργικές εργασίες των μαθητών και ο φάκελος εκπαιδευτικών επιδόσεων και δραστηριοτήτων κάθε μαθητή όπου αυτός τηρείται, ενώ, αν λείπουν κάποια από τα προαναφερόμενα στοιχεία, ο προφορικός βαθμός τετραμήνου διαμορφώνεται από τη συνεκτίμηση των υπαρχόντων στοιχείων, όπως τούτο προβλέπεται στο άρθρο 121, παρ. 2 του Ν. 4610/2019.