Τι είναι το Roblox - Παιχνίδι ή παγίδα για τα παιδιά μας;

Δημοσιεύθηκε στις

Ανατριχιαστική έρευνα αποκαλύπτει πόσο εύκολα εκτίθενται τα παιδιά σε ακατάλληλο περιεχόμενο στο Roblox.

Μια ιδιαίτερα ανησυχητική έρευνα φέρνει στο φως το πόσο εύκολα μπορούν τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με ακατάλληλο περιεχόμενο και να αλληλεπιδράσουν χωρίς επίβλεψη με ενήλικες στην πλατφόρμα Roblox.


Το θέμα ήρθε στην επιφάνεια καθώς γονείς εκφράζουν σοβαρές ανησυχίες σχετικά με εθισμό των παιδιών τους στο παιχνίδι, έκθεση σε τραυματικό περιεχόμενο και προσεγγίσεις από αγνώστους στην εξαιρετικά δημοφιλή ιστοσελίδα και εφαρμογή.

Η ίδια η εταιρεία Roblox αναγνωρίζει ότι τα παιδιά ενδέχεται να εκτεθούν σε επιβλαβές περιεχόμενο και «κακόβουλους χρήστες». Αν και δηλώνει ότι καταβάλλει μεγάλες προσπάθειες για να αντιμετωπίσει το φαινόμενο, σημειώνει ότι απαιτείται ευρύτερη συνεργασία εντός της βιομηχανίας και παρέμβαση από κυβερνητικούς φορείς.

Η Roblox αυτοπροσδιορίζεται ως «το απόλυτο εικονικό σύμπαν», με εκατομμύρια παιχνίδια και διαδραστικά περιβάλλοντα — γνωστά συλλογικά ως «εμπειρίες». Μέρος του περιεχομένου δημιουργείται από την ίδια την εταιρεία, αλλά το μεγαλύτερο ποσοστό προέρχεται από χρήστες. Το 2024, η πλατφόρμα κατέγραψε πάνω από 85 εκατομμύρια ημερήσιους ενεργούς χρήστες, εκ των οποίων εκτιμάται ότι το 40% είναι κάτω των 13 ετών.

Η Roblox δηλώνει ότι «συμμερίζεται βαθιά» την ανησυχία των γονέων των οποίων τα παιδιά υπέστησαν βλάβη μέσω της πλατφόρμας, αλλά τονίζει πως «δεκάδες εκατομμύρια άνθρωποι έχουν καθημερινά θετικές, πλούσιες και ασφαλείς εμπειρίες στο Roblox».

Ωστόσο, σε έρευνα που κοινοποιήθηκε στον Guardian, η ομάδα ψηφιακής συμπεριφορικής ανάλυσης Revealing Reality εντόπισε «κάτι βαθιά ανησυχητικό… μια ανησυχητική απόκλιση ανάμεσα στη φιλική προς τα παιδιά εικόνα του Roblox και την πραγματικότητα που βιώνουν τα παιδιά στην πλατφόρμα».

Η ομάδα δημιούργησε πολλαπλούς λογαριασμούς Roblox, καταχωρώντας ψεύτικα προφίλ ηλικιών 5, 9, 10, 13 και 40+. Οι λογαριασμοί αλληλεπιδρούσαν μόνο μεταξύ τους, ώστε να μην επηρεάζονται από εξωτερικούς παράγοντες.

Παρά την κυκλοφορία νέων εργαλείων για γονικό έλεγχο την προηγούμενη εβδομάδα, οι ερευνητές κατέληξαν: «Τα υπάρχοντα μέτρα ασφαλείας είναι περιορισμένα και εξακολουθούν να υπάρχουν σοβαροί κίνδυνοι για τα παιδιά στην πλατφόρμα».

Η έκθεση αποκαλύπτει ότι παιδιά μόλις 5 ετών μπορούσαν να επικοινωνούν με ενήλικες ενώ έπαιζαν, και παρατηρήθηκαν περιπτώσεις αλληλεπίδρασης χωρίς ουσιαστική επαλήθευση ηλικίας. Κι αυτό, παρά την αλλαγή ρυθμίσεων της Roblox τον περασμένο Νοέμβριο, που δήθεν απαγορεύει στους κάτω των 13 να στέλνουν προσωπικά μηνύματα εκτός παιχνιδιών ή εμπειριών.

Σε ένα παράδειγμα, ο λογαριασμός του 10χρονου είχε πρόσβαση σε «ιδιαίτερα υπονοούμενα» περιβάλλοντα, όπως δωμάτια ξενοδοχείων με avatars να επιδίδονται σε σεξουαλικά υπονοούμενες κινήσεις, αλλά και δημόσια μπάνια με επιλογές φετιχιστικής αμφίεσης.

Οι ερευνητές κατέγραψαν επίσης φωνητικές συνομιλίες όπου γινόταν λεκτική περιγραφή σεξουαλικών πράξεων και ήχοι φιλιών, αναστεναγμών και γρύλισμα. Η Roblox ισχυρίζεται ότι το voice chat υπόκειται σε ζωντανή εποπτεία μέσω τεχνητής νοημοσύνης και είναι διαθέσιμο μόνο για επαληθευμένα τηλέφωνα και ηλικίες 13+.

Σε άλλο περιστατικό, ενήλικος λογαριασμός κατάφερε να ζητήσει μέσω υπαινικτικής γλώσσας τα στοιχεία Snapchat του avatar του 5χρονου. Αν και η Roblox δηλώνει πως εφαρμόζει φίλτρα στα γραπτά μηνύματα, η έρευνα δείχνει πόσο εύκολα μπορούν αυτά να παρακαμφθούν, επιτρέποντας κακόβουλες προσεγγίσεις.

Η εταιρεία αναγνωρίζει πως «υπάρχουν κακόβουλοι χρήστες στο διαδίκτυο», προσθέτοντας ότι πρόκειται για πρόβλημα «που υπερβαίνει τη Roblox και απαιτεί συλλογική δράση από κυβερνήσεις και τη βιομηχανία συνολικά».

Επίσης παραδέχεται ότι η επαλήθευση ηλικίας για παιδιά κάτω των 13 ετών «παραμένει πρόκληση για όλο τον κλάδο».

Μεταξύ των ιστοριών που κοινοποιήθηκαν από γονείς στον Guardian, περιλαμβάνεται εκείνη ενός 10χρονου αγοριού που έγινε στόχος αποπλάνησης από ενήλικο, και μιας 9χρονης που άρχισε να παθαίνει κρίσεις πανικού μετά από έκθεση σε σεξουαλικό περιεχόμενο.

Ο Damon De Ionno, διευθυντής ερευνών στη Revealing Reality, σχολίασε: «Τα νέα μέτρα ασφαλείας που ανακοίνωσε η Roblox δεν αρκούν. Τα παιδιά εξακολουθούν να μπορούν να συνομιλούν με αγνώστους εκτός της λίστας φίλων, και με 6 εκατομμύρια “εμπειρίες” διαθέσιμες – συχνά με λανθασμένες περιγραφές – πώς είναι δυνατόν οι γονείς να ελέγξουν τι βλέπουν τα παιδιά τους;»

Η βουλευτής και ακτιβίστρια για την ψηφιακή ασφάλεια Beeban Kidron σχολίασε ότι η έρευνα αποκαλύπτει μια «συστηματική αποτυχία προστασίας των παιδιών», προσθέτοντας: «Τέτοιου είδους έρευνες χρηστών θα έπρεπε να είναι ρουτίνα για μια πλατφόρμα όπως η Roblox».

Ο Matt Kaufman, επικεφαλής ασφάλειας της Roblox, δήλωσε: «Η εμπιστοσύνη και η ασφάλεια είναι στο επίκεντρο όλων όσων κάνουμε. Συνεχώς εξελίσσουμε τις πολιτικές μας, τις τεχνολογίες και τα μέσα εποπτείας μας, για να προστατεύσουμε την κοινότητα — ιδίως τα παιδιά. Το 2024 προσθέσαμε περισσότερες από 40 νέες βελτιώσεις ασφαλείας και παραμένουμε πλήρως δεσμευμένοι να προχωρήσουμε ακόμα πιο πέρα ώστε το Roblox να είναι ένας ασφαλής και πολιτισμένος χώρος για όλους».

Τι είναι το Roblox

Το Roblox είναι μια πλατφόρμα online παιχνιδιού που επιτρέπει στους χρήστες να σχεδιάζουν τα δικά τους παιχνίδια και να παίζουν μια μεγάλη ποικιλία διαφορετικών τύπων παιχνιδιών που δημιουργούνται από άλλους χρήστες. Διαφημίζεται ως «πλατφόρμα φαντασίας» που επιτρέπει στους χρήστες της να αναπτύξουν ή να παίξουν εκατομμύρια τρισδιάστατα διαδικτυακά παιχνίδια. Περιγράφεται ως ιστότοπος που δημιουργήθηκε για παίκτες από παίκτες. Η άλλη κύρια λειτουργία της πλατφόρμας είναι η κοινωνικοποίηση. Oι χρήστες ενθαρρύνονται να γίνουν φίλοι με άλλους διαδικτυακούς παίκτες. Ο ιστότοπος επιτρέπει στους χρήστες να «φανταστούν, να κοινωνικοποιηθούν, να συνομιλήσουν, να παίξουν, να δημιουργήσουν, να αλληλοεπιδράσουν και να συσχετιστούν με άλλους με ποικίλους τρόπους». Το Roblox Suite επιτρέπει στους παίκτες να δημιουργήσουν το δικό τους παιχνίδι ή να δημιουργήσουν έναν άλλο κόσμο με φίλους ή «εικονικούς εξερευνητές». Το Roblox κυκλοφόρησε το 2007 και από τον καλοκαίρι του 2019 έχει πάνω από 100 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες μηνιαίως. Είναι διαθέσιμο για λήψη ως εφαρμογή τόσο σε Android όσο και σε IΟS και αναφέρεται ως 12+ με τη συμβουλή Γονικής καθοδήγησης. Οι χρήστες μπορούν επίσης να παίξουν το παιχνίδι σε tablet, PC, XBox One ή συσκευές Amazon.

Το Roblox επιτρέπει στους παίκτες να αγοράζουν, να πωλούν και να δημιουργούν εικονικά στοιχεία. Τα ρούχα μπορούν να αγοραστούν από οποιονδήποτε, αλλά μόνο οι παίκτες-μέλη του Roblox Premium μπορούν να τα πουλήσουν.

Πηγές: The Guardian - https://saferinternet4kids.gr