Αυτισμός: Το σύνδρομο Asperger

Δημοσιεύθηκε στις | Τελευταία Ενημέρωση

Εσείς γνωρίζετε κάποιον «μικρό σοφό»;  Από την Ιουλία Ανωμερίτου

Αυτισμός: Το σύνδρομο Asperger 

            Πώς μπορεί ένα παιδί να έχει ιδιαίτερη κλίση στα μαθηματικά, στη μουσική, στις ξένες γλώσσες, στη μετεωρολογία, να έχει ιδιαίτερες κλίσεις και ενδιαφέροντα, αλλά να παρουσιάζει δυσκολίες στην κοινωνική του συμπεριφορά;

 

            Πώς μπορεί ένα παιδί να έχει ένα λεξιλόγιο ιδιαίτερα ανεπτυγμένο, αλλά να έχει προβλήματα στην επικοινωνία, να δυσκολεύεται να συζητήσει με τους συνομηλίκους του, να τους αποφεύγει γιατί δεν μπορεί να τους καταλάβει, να μην μπορεί να παίξει μαζί τους γιατί δεν καταλαβαίνει τους κανόνες των παιχνιδιών;

 

Και όμως… Τα παιδιά με σύνδρομο Asperger, αυτοί οι μικροί σοφοί που κυκλοφορούν ανάμεσά μας,  αντιλαμβάνονται τον κόσμο διαφορετικά από τους άλλους. Για εκείνους, όλα κινούνται με έναν παράξενο ρυθμό… Για εκείνους, άλλα λέμε και άλλα εννοούμε… Για εκείνους, οι κοινωνικές σχέσεις είναι τόσο πολύπλοκες και συναισθηματικά φορτισμένες…

Λίγα λόγια για το σύνδρομο Asperger

 To 1981 η Αγγλίδα ψυχίατρος Lorna Wing δημοσίευσε ένα επιστημονικό άρθρο σχετικά με την έρευνα του Αυστριακού παιδιάτρου Hans Asperger (1944). Εκεί περιέγραψε μια πάθηση που ανήκει στις Διαταραχές του Αυτιστικού Φάσματος και καθιέρωσε την ονομασία «Σύνδρομο Asperger». Πρόκειται για την πιο ήπια και λειτουργική μορφή του Αυτιστικού Φάσματος, καθώς τα άτομα που το εμφανίζουν διαθέτουν κατά μέσο όρο νοητικό δυναμικό σε φυσιολογικό ή ακόμα ανώτερο του φυσιολογικού επίπεδο.

Οι ιδιαιτερότητες των μικρών σοφών γίνονται αντιληπτές στο πλαίσιο του σχολείου, καθώς συχνά παραβλέπονται από το οικογενειακό περιβάλλον ή εκλαμβάνονται ως ενδείξεις «περίεργου» ή «κακομαθημένου» παιδιού.

Η συχνότητα εμφάνισης του συνδρόμου είναι μεγαλύτερη στα αγόρια (μόνο 1 κορίτσι για κάθε 4 αγόρια), το σύνδρομο, όμως, εμφανίζεται σε 1 κάθε 250 άτομα του συνολικού πληθυσμού.

Χαρακτηριστικά

 Το παιδί με σύνδρομο Asperger:

 

-       έχει συνήθως νοημοσύνη πάνω από τον μέσο όρο,

-       δεν παρουσιάζει καθυστέρηση στο λόγο ή στην γνωστική του ανάπτυξη,

-       δυσκολεύεται να δημιουργήσει σχέσεις με τους συνομηλίκους του και να συμμετέχει σε ομαδικά παιχνίδια, παρόλο που το επιθυμεί,

-       παρουσιάζει ιδιόρρυθμη ή εκκεντρική κοινωνική συμπεριφορά, καθώς δυσκολεύεται να κατανοήσει τους κοινωνικούς κώδικες,

-       παρουσιάζει στερεοτυπική συμπεριφορά με επαναλαμβανόμενες κινήσεις (πχ. πλατάγιασμα χεριών),

-       συζητά ακατάπαυστα και με ασυνήθιστες για την ηλικία του λέξεις για το θέμα που το ενδιαφέρει, ανεξάρτητα από τις επιθυμίες του συνομιλητή,

-       εκφράζεται αυθόρμητα αδιαφορώντας για το τι προκαλούν τα λόγια του στους άλλους, καθώς δυσκολεύεται να κατανοήσει τα συναισθήματα τους,

-       αποφεύγει να κοιτά το συνομιλητή του στα μάτια,

-       έχει ιδιαίτερη ευαισθησία σε ακουστικά ερεθίσματα ή στο δυνατό φως,

-       δυσκολεύεται να προσαρμοστεί σε καινούριες καταστάσεις,

-       δυσκολεύεται να κατανοήσει το χιούμορ, τις μεταφορές, τις αλληγορίες και την ειρωνεία,

-       έχει δυσκολία στον κινητικό συντονισμό, και

-       παρουσιάζει συχνά εκρήξεις θυμού, άγχος και καταθλιπτικά στοιχεία.

 

Λόγια με σημασία

 « Κατά τη γνώμη μου, οι άνθρωποι με σύνδρομο Asperger αποτελούν ένα ζωηρόχρωμο νήμα μέσα στην πλούσια ύφανση της ζωής. Ο πολιτισμός μας θα ήταν εξαιρετικά πληκτικός και στείρος αν δεν είχαμε και δεν θεωρούσαμε ανεκτίμητους τους ανθρώπους με σύνδρομο Asperger». (Tony Attwood)

 « Τα παιδιά με σύνδρομο Asperger δεν ζουν στον κόσμο τους. Απλά ζουν στον κόσμο μας με το δικό τους τρόπο» (Lorna Wing)

 Πηγές:

www.skepsys.gr

 

Edu Special - Το Περιοδικό της Ειδικής Αγωγής, της Εκπαίδευσης και των Τεχνολογιών, Τέυχος 2 (Οκτώβριος – Δεκέμβριος 2012)