6 Μαρτίου- Ημέρα κατά του Σχολικού Εκφοβισμού: Τα νέα στοιχεία για το bullying στην Ελλάδα (video)

Δημοσιεύθηκε στις

Ο σχολικός εκφοβισμός είναι ένα φαινόμενο νεανικής παραβατικότητας, ένα είδος bullying, που εμφανίζεται σε πολλές χώρες του κόσμου. Ο σχολικός εκφοβισμός αναφέρεται στη χρήση βίας μεταξύ μαθητών ή συνομηλίκων παιδιών. Σχολικός εκφοβισμός παρατηρείται όταν ένα παιδί εκτίθεται, κατ’ επανάληψη και σε διάρκεια χρόνου, σε αρνητικές πράξεις από ένα ή περισσότερα άτομα. Με τον όρο αρνητική πράξη εννοούμε την εσκεμμένη βλάβη ή συναισθηματική δυσκολία σε ένα άλλο άτομο. Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού μελετήθηκε για πρώτη φορά το 1978 στη Νορβηγία και το 1987 εμφανίζεται ο όρος bullying.

Εμφανίζεται με τις εξής μορφές:


  • Λεκτικός εκφοβισμός (χρήση υβριστικών ή περιπαικτικών εκφράσεων, πειράγματα, παρατσούκλια, κοροϊδία, διακρίσεις, ρατσιστικά ή σεξιστικά σχόλια)
  • Σωματικός εκφοβισμός (άσκηση φυσικής βίας, χτυπήματα, τσιμπήματα, δαγκωνιές, σπρωξίματα, σπρωξίματα, κλωτσιές)
  • Κοινωνικός εκφοβισμός (διάδοση κακοηθών και ψευδών φημών, καταστροφή προσωπικών αντικειμένων, κλοπές ή και ζημιές στα προσωπικά αντικείμενα του θύματος, απομόνωση από την ομάδα)
  • Ψυχολογικός εκφοβισμός (απειλές, εκμετάλλευση, συναισθηματικός εκφοβισμός)
  • Ηλεκτρονικός εκφοβισμός (εκβιασμός μέσω διαδικτύου, ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, μέσω μηνυμάτων στο κινητό τηλέφωνο).
  • Σεξουαλικός εκφοβισμός (χειρονομίες, αγγίγματα, σχόλια)

Κάποιες από τις αιτίες του σχολικού εκφοβισμού είναι:

  • Έλλειψη ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης από γονείς και εκπαιδευτικούς
  • Οικογενειακά προβλήματα, όπως έλλειψη φροντίδας και υποστήριξης του παιδιού, συγκρούσεις γονέων ή κακοποίηση εντός της οικογένειας
  • Η σχολική αποτυχία μπορεί να δημιουργήσει στο παιδί αισθήματα ανεπάρκειας και χαμηλή αυτοεκτίμηση, που έχουν σαν αποτέλεσμα την βία και την επιθετικότητα σε συνομηλίκους του

Στο φαινόμενο του bullying εμπλέκονται πολλά μέρη:

  • Το παιδί που δέχεται βία
  • Το παιδί ή ομάδα παιδιών που ασκεί βία
  • Τα παιδιά θεατές
  • Οι εκπαιδευτικοί
  • Οι γονείς

Κύρια χαρακτηριστικά του σχολικού εκφοβισμού

  • πρόθεση από το παιδί-δράστη να βλάψει το παιδί-θύμα
  • έχει αποτέλεσμα τον πόνο
  • συμβαίνει κατ’ επανάληψη
  • έλλειψη δικαιολογίας για την πράξη του δράστη
  • ο δράστης αισθάνεται δυνατός από τη βλάβη του θύματος

Το Bullying σύμφωνα με τα στατιστικά στην Ελλάδα

Η χώρα μας είναι 4η στην Ευρώπη σε κρούσματα σχολικού εκφοβισμού.

Συνολικά το 46,3%-58,9% μαθητών δημοτικού έχουν συμμετάσχει σε περιστατικά σχολικής βίας και το 51% των μαθητών που έχουν δεχτεί bullying δήλωσαν ότι δεν έχουν φίλους.

1 στους 3 μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχει πέσει θύμα bullying από τους συμμαθητές του και 1 στους 2 έχει γίνει μάρτυρας τέτοιων περιστατικών.

Το 6,3 των εφήβων στην Ελλάδα έχει δεχτεί διαδικτυακό εκφοβισμό σε διάστημα τεσσάρων μηνών.

Το 6,4% ανέφεραν ότι έχουν υποστεί ενοχλητικά πειράγματα τουλάχιστον 2 φορές το μήνα.

Μόνο 1 στα 10 παιδιά που βιώνουν κάποια μορφή βίας λαμβάνουν υποστήριξη στην Ελλάδα.

1 στους 10 μαθητές παρατάει εντελώς το σχολείο λόγω του επαναλαμβανόμενου bullying που υπόκειται.

Πότε όμως μιλάμε για bullying και πότε για απλό πείραγμα;

Το πείραγμα συμβαίνει στα πλαίσια του παιχνιδιού και συνήθως γίνεται μεταξύ φίλων, χωρίς την πρόθεση πρόκλησης σωματικού ή συναισθηματικού πόνου στον άλλο. Αντίθετα το bullying εμπλέκει άτομα που δεν έχουν φιλικές σχέσεις. Το πείραγμα μπορεί πολύ εύκολα να μετατραπεί σε εκφοβισμό αν συμβαίνει για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα και αν το παιδί αισθάνεται ότι οι πράξεις των άλλων δεν γίνονται για πλάκα και μέσα στα όρια του παιχνιδιού.

Παρακάτω συγκεντρώσαμε κάποια βίντεο που δημιούργησαν οι ίδιοι οι μαθητές στα πλαίσια της ενημέρωσης και ευαισθητοποίησής τους για το bullying.