10 φόβοι μας για τον τοκετό και πώς να τους αντιμετωπίσουμε ουσιαστικά!

Μπορεί η Katy Huie Harrison να ζει στην Αμερική αλλά η εμπειρία της εγκυμοσύνης της  μας αφορά όλες όπου και αν ζουμε. Μάλιστα με αφορμή τη δική της περιπέτεια δημιούργησε μία διαδικτυακή κοινότητα που βοηθάει και άλλες γυναίκες σε αυτό τους το ταξίδι.

από τη Βέρα Πάρδου

Η Katy είναι μια γυναίκα που στο παρελθόν είχε βιώσει 4 αποβολές οπότε όταν έμεινε έγκυος και άρχισαν τα πράγματα να εξελίσσονται άρχισε και εκείνη με τη σειρά της να νιώθει νευρική, αλλά χαρακτηριστικά αναφέρει πως δεν την είχε αγγίξει ο φόβος. Ώσπου στις 34 εβδομάδες κύησης διαγνώστηκε με προεκλαμψία και ένιωσε να χάνει τη γη κάτω από τα πόδια της.

Εκείνη τη στιγμή αναφέρει πως πίστεψε ότι κάτι θα μπορούσε να πάει στραβά και πήγε, άρχισε να ανησυχεί πολύ και να αγχώνεται για το μετά. Και δεν είναι η μόνη, περίπου 80% των εγκύων εκφράζουν φόβο και άγχος για την κύηση ή τον τοκετό τους, ειδικά αν πρόκειται και για την πρώτη τους εγκυμοσύνη. Μάλιστα αυτοί οι φόβοι είναι όχι απλώς συνηθισμένοι αλλά και διαχειρίσιμοι αρκεί να συζητηθούν με τα κατάλληλα άτομα προκειμένου να κατευναστούν οι όποιες ανησυχίες.

Οι ειδικοί εξηγούν τους συνηθέστερους λόγους που μια γυναίκα φοβάται αυτή τη διαδικασία δίνοντας όμως και κατευθυντήριες γραμμές ώστε να τους ξεπεράσεις.

Η αντίληψη της γέννας
Όλοι έχουμε δει κάποια στιγμή της ζωής μας βίντεο ή παραστάσεις που δείχνουν μια γυναίκα να γεννάει και πως αντιδράει εκείνο το λεπτό που το αντιλαμβάνεται. Τα νερά να σπάνε, η γυναίκα να φωνάζει, να πονάει πολύ με κάποια κωμικά στοιχεία να βρίζει ίσως τον αγαπημένο της ως τον απόλυτα ένοχο και υπεύθυνο του πόνου της και άλλα πολλά. Όλες αυτές οι εικόνες έχουν δημιουργήσει την προδιάθεση ότι πρόκειται για μια αρκετά επίπονη και οδυνηρή θα λέγαμε εμπειρία. Δεν μπορεί κάποιο να το αναιρέσει απαραίτητα αυτό καθώς επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, μπορεί όμως με δια βεβαιότητα να τονίσει πως οι εικόνες και όλη αυτή η προδιάθεση για τον σίγουρο πόνο δεν βοηθούν σε καμία περίπτωση.

Επιπλοκές κατά την εγκυμοσύνη
Η διάγνωση της κύησης με επιπλοκές όποιες και αν είναι αυτές σαφώς θα κάνει την διαδικασία λιγότερη ευχάριστη και με περισσότερο άγχος. Το θέμα όμως είναι να γίνεται η εστίαση στα θετικά και συγκεκριμένα στο γεγονός ότι εντοπίστηκαν αυτές οι επιπλοκές με αποτέλεσμα να μπορούν και να αντιμετωπιστούν πλέον καταλλήλως. Το άγνωστο είναι αυτό που οφείλει να σε τρομάζει αν ο γιατρός σου έχει εντοπίσει το οτιδήποτε μπορεί και να το αντιμετωπίσει, εσύ απλώς χρειάζεται να τον εμπιστευτείς.

Προηγούμενη απώλεια ή τραυματική γέννηση
Ο φόβος είναι ο χειρότερος εχθρός σας. Ό,τι και να έχει πάει στραβά στο παρελθόν είτε μια αποβολή είτε μια τομή έκτακτης ανάγκης ανήκει ακριβώς εκεί και δεν έχει θέση στο τώρα σας. Εφόσον επιλέξατε να προχωρήσετε σε καινούρια κύηση τότε είναι όλο από την αρχή χωρίς τρομακτικές σκιές. Ο φόβος μπορεί να σας κάνει να μην ελέγχετε το σώμα σας και είναι το τελευταίο που θέλουμε για το 9μηνών σπιτάκι του σπόρου σας που χρειάζεται απλώς ηρεμία και ασφάλεια.

Προηγούμενο ιστορικό κακοποίησης
Οι γυναίκες που έχουν υπάρξει θύματα σεξουαλικής κακοποίησης είναι πιθανόν να συναντήσουν δυσκολίες στην περίοδο της εγκυμοσύνης τους καθώς είναι ένα πολύ ευαίσθητο θέμα και μια πολύ ευαίσθητη περιοχή που όμως χρειάζεται να αγγιχτεί και να παρατηρηθεί από πολύ κοντά. Σε τέτοιες περιπτώσεις αυτό που μπορεί να συμβεί είναι η ψυχολογική παρακολούθηση και υποστήριξη της γυναίκας καθώς και η απόλυτη χημεία και εμπιστοσύνη με τη γιατρό της.

Προϋπάρχον άγχος
Στην εποχή μας αυτό που πραγματικά μας ταλανίζει όχι μόνο σε περίοδο κύησης αλλά γενικότερα στην καθημερινότητα μας είναι το άγχος. Πόσο μάλλον σε τέτοιες περιπτώσεις που ξαφνικά αγωνιούμε για δύο ανθρώπους και όχι για έναν. Αυτό που μπορεί να συμβεί είναι το άτομο που βασανίζεται να μιλάει και να εκφράζει στους αγαπημένους του τις σκέψεις που τον ταλαιπωρούν.

Σε περίπτωση λοιπόν που αντιμετωπίζετε κάτι από τα παραπάνω αυτό που χρειάζεται να πράξετε άμεσα είναι να επικοινωνήσετε με κάποιον δικό σας άνθρωπο. Το πρώτο βήμα για όλα τα προβλήματα είναι να αναγνωρίσουμε πως υπάρχουν έπειτα μπορούμε να τα αντιμετωπίσουμε. Διαβάζοντας λοιπόν αυτό το άρθρο και αισθανόμενη ότι κάπου ταυτίζεστε έχετε ήδη επιτύχει το πρώτο και σημαντικότερο βήμα. Έπειτα το μόνο που σας μένει είναι να ανοιχτείτε, η παραδοχή του φόβου έγινε τώρα απλώς εξωτερικεύστε το.

Όταν είστε έγκυος για κάποια άτομα είστε το κέντρο του κόσμου, είναι τα ίδια άτομα που ανησυχούν και θέλουν το καλό σας, μην κρύβεστε λοιπόν. Συζητήστε μαζί τους, αναζητήστε όλοι μαζί την κατάλληλη βοήθεια για εσάς. Μπορεί να είναι κάποιος ειδικός ή και ομάδες υποστήριξης, ακόμα και διαδικτυακές. Θα συνομιλήσετε με άτομα που βρίσκονται στην ίδια θέση με εσάς είτε βρέθηκαν στο άμεσο παρελθόν και θα νιώσετε τρομερή ανακούφιση μόλις συνειδητοποιήσετε ότι δεν είστε μόνη. Μερικές φορές αυτός είναι ο μόνος τρόπος να βοηθήσεις κάποιον ισχυρίζεται η Katy, γιατί ναι η εμπειρία δεν μεταδίδεται, μοιράζεται όμως και αυτές οι γυναίκες εκείνη τη στιγμή έχουν ανάγκη να ακούσουν τις καθημερινές ηρωίδες να λένε πως πάλεψαν και τα κατάφεραν.

Διώξτε την τοξικότητα
Οι αρνητικές κουβέντες και συζητήσεις δεν βοήθησαν ποτέ, πόσο μάλλον σε μια τέτοια φάση της ζωή σας. Μην αφήσετε να σας επηρεάσουν απομακρυνθείτε, χτίστε τοίχοι και κρατήστε τον εαυτό σας ασφαλή. Δεν είναι εγωιστικό, είναι αυτοφροντίδα και χρειάζεται ως τρόπος συμπεριφοράς όχι μόνο τώρα αλλά γενικά στη ζωή μας να εφαρμοστεί. Κόψτε οποιαδήποτε συζήτηση σας προκαλεί δυσφορία και ακούστε μόνο τον γιατρό σας, αλλιώς θα είχαμε όλοι πτυχίο ιατρικής.

Κάντε ένα μάθημα τοκετού
Τα μαθήματα τοκετού είναι σαν τα τεστ προσομοίωσης είναι σαν να δίνεις εξετάσεις χωρίς να συμβαίνει στην πραγματικότητα. Έτσι και τα μαθήματα μπορούν να σου διώξουν το άγχος που φέρει καθετί άγνωστο, να σου προτείνουν τρόπους διαχείρισης του πόνου και το κυριότερο θα απομυθοποιήσετε την εμπειρία της γέννησης έτσι ώστε να μην την φοβάστε πλέον. Μάλιστα χρειάζεται να τονίσουμε πως πολλά νοσοκομεία αυτή την εποχή προσφέρουν τέτοια μαθήματα και διαδικτυακά λόγω της κατάστασης με τον ιό ώστε να μένουν όλοι ασφαλείς και ενημερωμένοι.

Δοκιμάστε γιόγκα
Η γιόγκα για να έχει ως αποτέλεσμα τη χαλάρωση και την αποφόρτιση εστιάζει στην αναπνοή και τον έλεγχος της για αυτό και προτείνεται. Είναι μια μέθοδος που μπορεί να βοηθήσει στη διαδικασία καθώς μαθαίνει στις γυναίκες να αναπνέουν με εργαλείο την αναπνοή τους και να χαλαρώνουν δαμάζοντας την. Πλέον διαδικτυακά υπάρχουν και μαθήματα που μπορούν να βοηθήσουν στην ενασχόληση και σίγουρα θα είναι χρήσιμη σαν πρακτική και για μετά τον τοκετό.

Προσοχή στο διαδίκτυο
Πάνω στον πανικό μας ψάχνουμε βάζοντας στην αναζήτηση βάζοντας σκόρπια συμπτώματα τι μπορεί να μας συμβαίνει και τι μπορεί να πηγαίνει ξαφνικά λάθος. Όχι, αυτό είναι ό,τι πιο καταστροφικό μπορούμε να μας κάνουμε και δεν πρέπει. Όσο κυοφορούμε είμαστε στη θέση του ασθενή κατά μίαν έννοια και χρειαζόμαστε επίβλεψη ο γιατρός μας και μόνο μπορεί να γνωρίζει και να μας κατευθύνει ως το τι θα είναι πιο λειτουργικό για εμάς.

Προετοιμασία για τον τοκετό
Ναι, φυσικά δεν μπορείς να δημιουργήσεις ένα απόλυτο σχέδιο καθώς δεν γίνεται να προβλέψεις το άγνωστο και το τι μπορεί να προκύψει. Αυτό που όμως γίνεται είναι να είσαι όσο το δυνατόν πιο ενημερωμένη για να νιώθεις πιο ήρεμη και να ξέρεις τι είδους διαδικασία προετοιμάζεις τον εαυτό σου να βιώσει. Η Katy μοιράζεται μαζί μας το σχέδιο της δική της γέννησης που περιελάβανε να παραμείνει σε επισκληρίδιο έως ότου ήταν τουλάχιστον 6 εκατοστά η διαστολή της καθώς ήταν κάτι που η ίδια επιθυμούσε. Γιατί εκείνη πίστεψε πως αυτό ήταν το καλύτερο που θα την έφερνε πιο κοντά σε αυτό που ήθελε όσο τίποτα το αγοράκι της που τώρα είναι 3 και υγιέστατος.

Τέλος αν αισθάνεστε φόβο σκεπτόμενη τη διαδικασία ταξιδέψτε νοητά λίγους μήνες μετά όπου όλα θα έχουν εξελιχθεί ομαλά, θα κρατάτε στην αγκαλιά σας το μωράκι σας και έχοντας αυτό το χαμόγελο χαϊδέψτε την κοιλίτσα σας.