7 tips για το δωμάτιο του μαθητή

Δημοσιεύθηκε στις | Τελευταία Ενημέρωση

ΒΗΜΑ 1ο: ΕΠΙΔΙΩΞΤΕ ΤΗΝ ΤΑΞΗ

Φροντίζοντας το δωμάτιο του μικρού μαθητή να είναι τακτικό και να βρίσκονται τα πράγματα στην ίδια θέση, βοηθάτε τον μικρό μαθητή να είναι πιο οργανωμένος και να αναπτύξει πιο γρήγορα τους μηχανισμούς ανάκλησης μιας εικόνας, ενεργοποιώντας έτσι τη λειτουργία της μνήμης. Επιδιώξτε να υπάρχουν στον χώρο αρκετά ράφια, συρτάρια ή κουτιά ταξινόμησης και διδάξτε το παιδί από νωρίς να οργανώνει εκτός από τα παιχνίδια και τη σχολική ύλη: Βιβλία, τετράδια, φωτοτυπίες. Με τον τρόπο αυτό είστε πολλαπλά κερδισμένοι, καθώς έχετε ένα τακτοποιημένο δωμάτιο, ενώ το παιδί μπορεί να θυμηθεί πού είναι τι, χωρίς να χρειάζεται συνέχεια να σας ρωτάει. Μαθαίνοντας να έχει ένα τακτικό δωμάτιο, το πιθανότερο είναι ότι θα έχει και μια τακτική σχολική τσάντα, ενώ υπάρχουν έρευνες που επιβεβαιώνουν ότι οι μαθητές που μεγαλώνουν σε τακτικό περιβάλλον μπορεί να έχουν πιο υψηλές μαθητικές επιδόσεις


ΒΗΜΑ 2ο: ΓΡΑΦΕΙΟ ΜΕ ΣΤΑΘΕΡΗ ΚΑΡΕΚΛΑ

Πολλοί γονείς κάνουν το λάθος να διαβάζουν το παιδί σε διαφορετικά σημεία του σπιτιού π.χ. στο τραπέζι της κουζίνας ή στο καθιστικό. Για να καθιερωθεί από την αρχή η σωστή συνήθεια της μελέτης είναι προτιμότερο το παιδί να μελετά στο ίδιο σημείο, ώστε να κάνει την κατάλληλη σύνδεση ιδιαίτερα στις μικρές τάξεις του δημοτικού. Προτιμήστε λοιπόν να κάθεστε με το παιδί -στην αρχή τουλάχιστον που χρειάζεται κάποια καθοδήγηση στη μελέτη- στο γραφείο του, φροντίζοντας να υπάρχει σχετική ησυχία, ώστε να μην αποσπάται η προσοχή του από άλλα ερεθίσματα. Επίσης, προτιμήστε για το γραφείο του μια καρέκλα χωρίς ροδάκια, καθώς στις μικρές ηλικίες έχουν την τάση να μετακινούνται μ’ αυτές πράγμα που αποσπά την προσοχή τους.

ΒΗΜΑ 3ο: ΟΛΑ ΤΑ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ΣΕ ΑΜΕΣΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗ

Στο γραφείο του ή όπου αλλού κάθεται το παιδί για να μελετήσει φροντίστε τα βιβλία, τα τετράδια και η γραφική ύλη (γόμες, ξύστρες, χάρακες) και γενικά όλα χρειάζεται να είναι κοντά του –κατά προτίμηση μπροστά του– για να μη διακόπτει τη μελέτη προκειμένου να τα αναζητήσει. Έτσι, δε χάνεται πολύτιμος χρόνος και το παιδί παραμένει συγκεντρωμένο.

ΒΗΜΑ 4ο: ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΑΠΟ ΝΩΡΙΣ

Μια βιβλιοθήκη καλό είναι να υπάρχει από τα πρώτα χρόνια της σχολικής ζωής στο παιδικό δωμάτιο. Να θυμάστε ότι είναι προτιμότερο να είναι χαμηλή, για να μπορεί μόνο του να φτάνει και να ταξινομεί τα σχολικά βιβλία και εκτός από αυτά και όλα τα αγαπημένα εξωσχολικά κατάλληλα για την ηλικία του βιβλία, καθώς μελέτες αποδεικνύουν ότι η συχνή επαφή του παιδιού από νωρίς με τα βιβλία ενισχύει τη γλωσσική του έκφραση, την ομιλία, τη μνήμη και την κριτική σκέψη και τη φαντασία.

ΒΗΜΑ 5ο: ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΣΤΑ ΜΕΤΡΑ ΤΟΥ

Φροντίστε να οργανώσετε έτσι το δωμάτιο του παιδιού ώστε να μπορεί να φτάνει όλα τα πράγματα που χρειάζεται να χρησιμοποιεί σε χαμηλά ράφια, συρτάρια και ντουλάπια. Επιδιώκοντας το δωμάτιο του παιδιού να είναι προσαρμοσμένο στα μέτρα του, ενθαρρύνετε την αυτονόμησή του και το προτρέπετε να μπορεί να λειτουργήσει και να μελετήσει σ’ αυτό χωρίς να χρειάζεται τη συνεχή βοήθειά σας. Εξάλλου, η από νωρίς αυτονόμηση του παιδιού συντελεί στην ανάπτυξη πολλών ικανοτήτων και δεξιοτήτων που εκτιμούνται ιδιαίτερα από αναπτυξιολόγους και εκπαιδευτικούς. Όσο καλύτερα αυτονομημένο είναι ένα παιδί τόσο πιο ανεξάρτητος αναμένεται να είναι και ως μαθητής.

7 tips για το δωμάτιο του μαθητή

ΒΗΜΑ 6ο: ΔΙΑΚΟΣΜΗΣΗ ΜΕ ΓΝΩΣΤΙΚΑ ΕΡΕΘΙΣΜΑΤΑ

Ένα δωμάτιο, όπου η γνώση οπτικοποιείται, είναι ένας έξυπνος τρόπος για να εμπεδώσει το παιδί όσα μαθαίνει στο σχολείο αβίαστα. Αυτό μπορεί να είναι πολύ αποτελεσματικό στα μαθητικά χρόνια για τα παιδιά, στις πρώτες τάξεις του δημοτικού ή για εκείνα που είναι οπτικοί τύποι. Αφίσες με τους ήρωες της μυθολογίας, ένας γεωγραφικός χάρτης, μια υδρόγειος, πίνακες από χαρτί που γράφετε πάνω σημεία κλειδιά κάθε μαθήματος με μεγάλα γράμματα και που θα ανανεώνονται ανάλογα με το γνωστικό αντικείμενο, μπορεί να αποτελούν μέρος της διακόσμησης στο δωμάτιο του μικρού μαθητή, ενώ παράλληλα είναι ο πιο εύκολος τρόπος για να κάνει το παιδί καθημερινά επανάληψη χωρίς να διαμαρτύρεται. Μεγάλοι φελοπίνακες, κρεμασμένοι στον τοίχο σε σημεία που είναι στο ύψος του ματιού του παιδιού, μπορεί να σας βοηθήσουν να πετύχετε το στόχο σας. Προσοχή, όμως, μην υπερβάλετε και κυρίως φροντίζετε να ανανεώνετε συχνά το εποπτικό υλικό.

ΒΗΜΑ 7ο: ΟΧΙ ΟΘΟΝΕΣ ΣΤΟ ΔΩΜΑΤΙΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΗ

Οθόνη τηλεόρασης, ηλεκτρονικός υπολογιστής, laptop, tablets και ηλεκτρονικά παιχνίδια καλό είναι να μην υπάρχουν στο δωμάτιο του μικρού μαθητή. Αφ’ ενός, αν είναι ανοιχτά την ώρα που μελετά, επειδή τα χρησιμοποιεί κάποιος άλλος, π.χ. το αδερφάκι, αποσπούν την προσοχή του και δυσκολεύουν τη συγκέντρωση. Επιπλέον, όταν τα ηλεκτρονικά μέσα βρίσκονται μέσα στο δωμάτιο του παιδιού είναι πιο πιθανό να ασχολείται με αυτά περισσότερη ώρα απ’ ότι με τα υπόλοιπα παιχνίδια του, το διάβασμα εξωσχολικών βιβλίων και φυσικά τη μελέτη. Γενικά, οι ειδικοί συστήνουν η οθόνη της τηλεόρασης και του υπολογιστή να είναι σε μέρος που οι γονείς μπορεί να ελέγχουν πόσο και τι βλέπει ή παίζει το παιδί, όπως για παράδειγμα στο σαλόνι. Έρευνες, εξάλλου, επιβεβαιώνουν ότι όσο περισσότερες ώρες περνά ένα παιδί μπροστά στην οθόνη τόσο περισσότερο αρνητικά μπορεί να επηρεαστούν οι σχολικές του επιδόσεις.

* Της Φλώρας Κασσαβέτη, με τη συνεργασία του Λάμπρου Γκρέκα, Εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Μ.Α in Education.

tags:






tags: